Friday 29 June 2018

RASIONAL MEMILIH PRESIDEN UMNO DEMI KELANGSUNGAN PARTI


1. Polemik kepimpinan muda di dalam UMNO bukan merupakan suatu isu baharu yang diperkatakan sejak di era 1980'an. Bermula era 'warlord' dan 'dewa' ketika itu, maka turut bermula rungutan-rungutan daripada akar umbi Pemuda parti yang mengeluh ekoran tidak diberi ruang dan peluang sewajarnya untuk bersama kepimpinan mencipta serta mengemudi dasar parti. Suara-suara pemuda bagaikan tersekat, enggan dipeduli, malah mereka yang berani untuk vokal bersuara turut menjadi mangsa pucuk pimpinan ketika itu.

2. Ada juga di kalangan Pemuda UMNO sering menyindir dan menyifatkan seolah-olah parti ini bagai 'parti dinasour'. Ada pula yang melihat Ketua-Ketua UMNO Bahagian seumpama raja yang terpaksa ditaati sepenuhnya. Mereka memiliki kekuatan kuasa dan sumber yang memberi kemampuan mutlak untuk beraja di Bahagian. Ada yang berkata, peranan kepimpinan muda dalam parti seolah disisihkan sama ada di peringkat cawangan, bahagian mahupun pusat.


3. Keadaan itu tetap dilihat masih berlaku pada PRU 14 yang lalu. Malah ada yang memperbandingkan perbezaan budaya politik golongan muda dalam UMNO itu dengan permainan politik PH yang dilihat banyak memberi peranan dan ruang kepada golongan muda untuk bersama kepimpinan parti. Pandangan dan suara golongan muda dalam PH diberi perhatian, malah ramai yang diberi kepercayaan mengemudi parti dan beberapa ikon mudanya terpilih sebagai calon pilihan raya. 

4. Berbanding UMNO pula, memang ada yang diberi perhatian dan diangkat kepimpinan atasan. Namun berapa kerat sangat golongan Pemuda dan Puteri yang diberi mandat untuk menerajui parti pada pilihan raya yang lalu? Boleh dihitung dengan jari. Ada yang berpandangan Pemuda dan Puteri amat rapuh kedudukannya dan mudah dipatahkan. Biarpun diperlekeh dan dilayan bagai 'double standard', namun kami Pemuda UMNO tetap setia kepada parti dan sanggup menabur bakti kepada rakyat. Itulah kualiti yang ada pada Pemuda UMNO berbanding anak muda PH yang kurang jatidiri dan lebih bersifat liberal terhadap kepentingan agama, bangsa dan negara.


5. Namun persoalan paling utama di sini adalah mengapa terdapat usaha untuk mengubah segala yang menjadi rungutan itu, tiba-tiba pula terdapat pula pemuda yang memperlekeh usaha tersebut? Segala rungutan dan keluhan yang diluah dan diperjuangkan dulu tiba-tiba hilang begitu saja? Entah ke mana perginya perjuangan membuka ruang kepada kepimpinan muda untuk mendapat ruang di dalam politik dan kepimpinan utama UMNO? Kenapa tidak disokong apabila mantan Ketua Pemuda kita membawa agenda perubahan terhadap sistem dan budaya yang selama ini dikritik selama ini?

6. Pada pandangan saya, sistem demokrasi sama ada di dalam parti mahupun sistem politik negara tetap subur. Adat bertanding, adakalanya menang dan adakalanya tewas. Kita telah berusaha sedaya upaya, kita serahkan saja kepada Allah yang menentukan kerana saya yakin terkandung seribu hikmah atas ketentuanNya. Namun kini, kita telah diberi peluang untuk memilih pemimpin nombor satu parti setelah hak berkenaan telah berdekad-dekad dinafikan. 

7. Pertandingan kali ini menawarkan kita calon pucuk pimpinan yang hebat-hebat belaka. Namun begitu, menarik sekali apabila kita kini berpeluang untuk memilih seorang pemimpin muda yang berjiwa besar, matang, kreatif dan amat tepat untuk mengisi kedudukan tertinggi parti berdasarkan karektor yang lain daripada yang lain. Bukan kepalang lagi manifesto dan keazaman beliau. Bukan sekadar tekad untuk memperkasa jatidiri anak bangsa, malah beliau berhasrat untuk merubah pelbagai aspek dalaman parti termasuk budaya demokrasi dalam parti, keterbukaan bersuara, penstrukturan semula organisasi dan pelbagai lagi pendekatan baharu di luar kotak yang segar demi kelangsungan parti.


8. Saya tidak fikir kita wajar untuk berundur ke belakang sekiranya mahu bangkit maju ke hadapan. Kita hanya perlu merujuk kepada sejarah dan nostalgia lama untuk dijadikan sempadan atau panduan sahaja. Namun untuk mengemudi sebuah perubahan yang menyeluruh ke arah masa depan yang lebih baik, kita tidak wajar untuk bergantung kepada 'yang lama' untuk mengemudi parti, sebaliknya kita lebih perlu bijak memilih yang lebih segar, muda, bertenaga, berjiwa besar, terbuka, matang dan relevan sebagai usaha memastikan UMNO tetap berada di landasan terbaik untuk mendapat keyakinan rakyat.

9. Pada PRU 14 yang lalu telah menyaksikan penyertaan lebih daripada 45 peratus pengundi muda yang pertama kali mengundi dan mereka juga akan mengundi pada PRU 15 nanti. Pada pilihan raya akan datang nanti, saya yakin akan lebih ramai bilangan pengundi muda yang turut akan mengundi. Jadi, adalah jelas bahawa kita memerlukan kepimpinan yang benar-benar mendengar, memahami, menjiwai dan boleh menjadi harapan kepada golongan muda untuk mengemudi parti dan negara demi masa depan yang lebih baik. Golongan muda pastinya bakal membentuk majoriti yang besar nanti, mungkin mereka tidak akan memilih parti yang dikemudi 'dinasour' untuk memajukan negara.


10. Sejujurnya saya berpandangan bahawa golongan muda di negara ini amat dahagakan perubahan dalam pelbagai konteks. Mereka tidak mahu lagi tunduk kepada sistem lama yang penuh retorik, sebaliknya mereka memerlukan sistem baharu yang lebih praktikal, berkesan dan lebih realistik, bersesuaian dengan jiwa mereka terutama dalam menghadapi cabaran menjelang Revolusi Industri 4.0 yang memerlukan pakej lengkap kepimpinan futuristik. Itulah yang kini diperkata dan diharapkan dalam banyak perbincangan anak-anak muda masa kini bagi menjamin masa depan mereka dan generasi akan datang nanti.

11. Pada hemat saya, terus-terang saya katakan bahawa saudara Khairy Jamaluddin merupakan calon yang paling tepat untuk dipilih dan dinobatkan sebagai Presiden UMNO bagi sesi 2018-2021 ini. Bukanlah niat saya untuk menafikan peluang dan kehebatan dua lagi tokoh yang menawarkan diri, namun penelitian secara rasional, adil dan matang jelas memberi kelebihan kepada KJ sebagai calon paling sesuai dan tepat untuk mengemudi perubahan secara menyeluruh dalam UMNO bagi memastikannya terus menjadi institusi politik terunggul di negara kita berbanding parti lain.


12. Memilih seorang Presiden yang masih muda, versatile dan berpandangan terbuka ini tidak bermaksud kita menolak tokoh-tokoh UMNO yang lama dan amat berjasa kepada parti. Saya yakin, KJ mempunyai perancangan tersendiri dalam agenda penstrukturan semula parti nanti dan semua tokoh-tokoh terbilang parti keramat bangsa ini pastinya tidak akan sesekali diketepikan, malah akan diberi ruang utama dan istimewa dalam parti untuk bersama meneraju kepimpinan parti yang kita perjuangkan ini.

13. Tidak ada agenda lain yang lebih utama kini melainkan untuk memilih pemimpin yang terbaik bagi mengemudi UMNO dalam tempoh ini. Tiada niat lain untuk saya selain mahu melihat UMNO kembali bertakhta di hati rakyat di negara ini. Tiada maksud lain selain daripada mahu lihat UMNO kembali diperkasa demi kebaikan dan masa depan parti yang lebih relevan. Sesungguhnya setiap akar umbi itu berhak untuk memilih yang terbaik, maka pilihlah KJ sebagai pemimpin yang paling tepat untuk meneruskan wadah perjuangan kita ke arah UMNO yang lebih gagah.


Jika nak pilih tempat bermandi, pertama teluk keduanya pantai. Jikalau nak pilih pemimpin negeri, yang pertama elok keduanya pandai...

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.