Thursday 28 June 2018

CIRI-CIRI NAKHODA YANG BAKAL MENGEMUDI BAHTERA UMNO


1. Sebenarnya bukan mudah untuk saya menghadapi kekalahan BN pada PRU 14 yang lalu yang turut menyaksikan UMNO buat kali pertama dalam sejarah gagal mempertahankan kuasa bangsa Melayu dan bumiputera di bumi bertuah ini. Namun apakan daya, takdir Allah SWT telah tersurat dan kita pejuang-pejuang anak bangsa harus redha dengan ketentuanNya. Saya yakin, pastinya terkandung 1001 hikmah di sebalik kekalahan ini sama ada kepada parti mahupun seluruh rakyat di negara ini. 

2. Berbekalkan semangat juang darah hulubalang Melayu yang mengalir di tubuh, keinsafan ini membawa saya untuk meneliti segala aspek kelemahan yang kita miliki bagi memudahkan saya memperbaiki dan melahirkan nafas baharu yang lebih meyakinkan pada masa yang akan datang. Hikmah di sebalik kekalahan ini benar-benar meningkatkan semangat juang saya dan rakan-rakan Pergerakan Pemuda UMNO Alor Setar untuk bangkit kembalj menuntut maruah Melayu yang tercabar. 

3. Namun begitu, saya berpandangan bahawa UMNO kini seharusnya memilih seorang 'general' yang paling tepat untuk mengemudi layar sang saka bangsa dan menawan kembali bumi merdeka yang kini porak peranda dijajah 'pengkhianat anak bangsa' dan sekutu-sekutunya. Pemilihan kali ini lebih terbuka dan demokrasi apabila jawatan Presiden dipertandingkan kembali sejak sekian lama membudayakan gaya autokrasi bermula era 1980'an dulu. 


4. Pada era berkenaan, tidak ramai cerdik pandai yang berjaya menyertai UMNO kecuali mereka yang memiliki pertalian dengan 'warlord-warlord' parti. Presiden ketika di zaman itu bagaikan dewa kayangan di mana siapa yang menyanggah sudah pasti terkena 'sumpahan pendek umur' dalan karier politik mereka. Jika ada pemimpin atau menteri yang cuba menongkah arus mempertikai 'titah'nya, bolehlah bersiap sedia mengucapkan selamat tinggal kepada anak isteri dan keluarga sebelum 'dipaksa' bermastautin di Kamunting, Perak, untuk beberapa tahun. 

5. Akibatnya, keterbukaan yang menjadi budaya UMNO telah berubah, sekaligus membuat golongan profesional, cendekiawan, cerdik pandai dan ulama menjauhkan diri daripada parti kita. Sedangkan UMNO selama ini bermati-matian memperjuangkan pendidikan anak bangsa supaya menjadi sebuah bangsa berilmu dan kembali berbakti kepada generasi anak bangsa yang akan datang. UMNO seolah tandus kepada golongan berilmu akibat daripada sikap 'tidak boleh ditegur' dan pihak yang menegur itu pulak dianggap 'penderhaka'. 

6. Saya tidak pasti hingga bila UMNO akan dipimpin secara elitis yang pantang ditegur. Saya faham bahawa pihak yang menegur itu perlu menyuarakan teguran secara berhemah, bertatasusila dan membina. Namun bagaimana teguran seperti itu dilakukan mengikut saluran yang betul, tapi tidak diendahkan oleh pimpinan malah disekat daripada sampai ke pengetahuan beliau oleh pihak tertentu? 

7. Saya berpandangan bahawa UMNO perlu memiliki Presiden yang bersikap lebih terbuka  dan berjiwa besar untuk mendengar sebarang cadangan, teguran atau kritikan demi kebaikan bersama. Walaupun apa yang cuba disampaikan itu kelihatan bernas, kelakar mahupun dangkal, sekurang-kurangnya ia diterima dengan tenang dan baik. Sekiranya pucuk pimpinan tidak bersetuju atau enggan menggunapakai pandangan yang dilontar, sewajarnya rai dan hargailah pihak yang menegur itu. Saya berpandangan, Islam di zaman Khulafa Ar-Rashidin juga menganjurkan budaya seperti itu, bukan? 


8. Bukan itu sahaja, kita juga perlu lebih teliti untuk memilih pucuk pimpinan yang menawarkan suatu pembaharuan yang lebih dinamik, sistematik, progresif dan mampu mengangkat kedudukan UMNO sebagai sebuah parti yang lebih bermaruah, berwibawa serta berupaya menyaingi cabaran pihak pembangkang yang begitu teruja 'meratah', 'merobek' segala kepentingan negara yang sepatutnya dinikmati rakyat sebagaimana di zaman pentadbiran UMNO sebelum ini. 

9. UMNO juga perlu dikemudi oleh pemimpin yang berani melakukan suatu yang berada di luar kebiasaan parti, termasuk menstruktur semula organisasi UMNO dan menyediakan platform yang lebih mesra masyarakat untuk mereka mudah mendekati parti.

10. Mendepani Revolusi Industri 4.0, maka sudah tentu kita memerlukan pucuk pimpinan yang benar-benar memahami cabaran berkenaan dan berdaya saing untuk membawa UMNO maju 50 lebih ke hadapan berbanding parti-parti politik lain di negara ini. Bukan saja mempunyai latar belakang akademik yang tinggi, calon yang wajar dipilih nanti juga perlu bijaksana, lasak menerima tekanan, kreatif dan lebih bertenaga dalam menghadapi cabaran semasa serta akan datang. 

11. Mencongak tiga calon Presiden UMNO yang kita sayangi, pastinya masing-masing mempunyai pandangan untuk menyokong dan memilih. Itu membuktikan demokrasi kembali subur di dalam parti kita. Namun begitu, saya mengharapkan agar kita benar-benar memilih calon yang paling 'versatile' untuk mengemudi parti keramat bangsa ini. Semoga sang saka bangsa kembali berkibar megah, ayuh semua pejuang bangsa kita berjuang memerdekakan semula Malaysia merdeka! 

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.