Monday 25 June 2018

PEMBAHARUAN UMNO, MENONGKAH CABARAN TRADISI LAMA


1. Syukur kepada Allah dan terima kasih tidak terhingga kepada seluruh anggota Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar atas kepercayaan kepada saya untuk mengemudi batalion hulubalang pemuda parti bagi sesi 2018 - 2021. Saya sedar bahawa amanah, tanggungjawab dan harapan yang diberikan akar umbi amat berat sekali untuk dipikul, namun atas rasa keinsafan dan semangat jati diri bangsa, akan saya galas dan kita harungi bersama dalam tempoh 3 tahun ini, insha Allah.

2. Saya yakin, bukan saja ahli UMNO, malah seluruh masyarakat di negara ini khususnya yang berbangsa Melayu amat mengharapkan suatu pembaharuan berlaku di dalam UMNO. Nafas baharu adalah amat perlu untuk mengembalikan semangat dan keyakinan semua pihak terhadap parti ini.

3. Mungkin ramai yang tidak menyangka bahawa sudah terlalu lama jawatan Presiden UMNO tidak tercabar, tidak dipertandingkan. Sejak tewasnya Ku Li pada 1987, jawatan nombor satu parti itu tidak dipertandingkan dengan alasan 'menjaga perpaduan dalaman parti' dan 'setia kepada pemimpin'. Maka sejak itu juga 'autokratik' seolah disemai dalam parti ini, menguntungkan Presiden paling lama 'bertakhta' dan secara tidak langsung menyuramkan sistem demokrasi yang sepatutnya subur dalam amalan parti kita.

4. Benar BN tewas, namun UMNO masih merupakan parti yang memiliki kerusi terbanyak di Dewan Rakyat. Walau bagaimanapun, kita semua perlu menginsafi kekalahan BN pada PRU 14 yang lalu. Terlalu pahit untuk ditelan, namun ia juga mampu menjadi penawar sekiranya kita sanggup mengakui kekhilafan diri sehingga menyebabkan PH berjaya mempengaruhi emosi pelbagai kaum dan lapisan masyarakat di negara ini.


5. Sebelum ini kita terikut-ikut dengan budaya 'autokratik' seorang lagenda UMNO yang paling lama memimpin kita. Beliau membudayakan sikap 'takut menegur' dengan alasan 'perlu menegur mengikut saluran', namun bila ditegur mengikut saluran maka habuannya akan 'dicantas' dan ditekan habis-habisan sehingga tidak mampu bangkit. Sejak itu, bukan saja menteri, malah kepimpinan tertinggi UMNO terpaksa tunduk atas nama 'setia kepada pemimpin' bagi mengelak karier politik mereka karam.

6. Saya amat bersetuju dan menyokong penuh pembaharuan UMNO ini akan bersifat lebih terbuka terhadap kritikan dan teguran membina daripada akar umbi parti, atau rakyat yang sayang pada parti keramat bangsa ini. Kita pemimpin UMNO tidak maksum dan apa salahnya jika kita terima saja teguran membina daripada akar umbi sendiri? Jika benar dan bernas teguran tersebut, apa salahnya kita usaha untuk memperbaiki diri sendiri? Sedangkan Saidina Umar Al-Khattab yang dijamin syurga itu bersikap terbuka terhadap teguran, apakah kita lebih mulia berbanding beliau?

7. Pada pandangan saya, kita sewajarnya belajar dari kesilapan lampau, meninggalkan budaya peninggalan 'purba' yang diwarisi puluhan tahun sebelum ini. Kita harus bangkit memperbetulkan keadaan dengan pendekatan baharu yang lebih progresif, realistik dan lebih berjiwa rakyat. Saya berbesar hati untuk berkongsi cabaran Prinsip 10P sebagai agenda pembaharuan utama dalam kepimpinan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar.
a. PEMUDA perlu menjadi Pencetus..Pencetus suara rakyat, pencetus kesedaran baru bahawa kerajaan PH yang ada amat bahaya dan menjadi ancaman kepada survival bangsa..agama dan keharmonian masyarakat berbilang bangsa. 
b. PEMUDA perlu menjadi PEMBELA pada isu isu rakyat..Bukan sekadar adakan program syok sendiri..Berkonvoi moto sana sini..berfutsal kesudahannya sekadar dalam lingkungan ahli kita semata mata. 
c. PEMUDA adalah PENGKAJI..Dalam erti kata memiliki budaya ilmu, kritis lagi matang dalam menilai sesuatu perkara. agar persoalan dan kekeliruan yang berligar di kalangan rakyat dapat kita huraikan. 
d. PEMUDA perlu menjadi PEJUANG..Ini menuntut keberanian. Jika darah..air mata atau kepenjara sekalipun demi menegakkan bangsa bermaruah dan memelihara institusi khalifaf beraja selaku pasak agama maka kita wajib pasrah dan rela melakukannya. 
e. PEMUDA adalah PEMIMPIN anak pemuda dan PENGASIH pada yang tua..Sikap ini jika dihubungjalinkan pasti membentuk karakter yang berintegriti lagi berwibawa. 
f. PEMUDA adalah PAHLAWAN sejati..Berani ke depan bukan menikus dibelakang apabila hak bangsa dan kedaulatan agama digoyah. 
g. PEMUDA adalah PEMANGKIN..yakni pelopor kepada gerakan massa demi membentuk keadilan menyanggah kezaliman yang kini dengan sikap besar kepala sedang direncana oleh kerajaan Firaun dalam negara. 
h. PEMUDA adalah PEMBINA..yakni mampu merangsang idea idea segar lagi konstuktif dalam pelbagai bidang demi kemajuan umat. 
i. PEMUDA adalah PASAK parti dan bangsa..Bermakna jika teguh jatidiri pemuda..Kental daya tahan dan kukuh maruah serta harga diri maka kita tidak boleh dijual beli atau diumpan dengan dedak murahan sehingga Iman tergadai..perjuangan tersadai.

8. Saya memahami bahawa kini seluruh ahli UMNO sedang hangat berbicara tentang pemilihan pucuk pimpinan parti. Bukan saja kita, malah bekas-bekas ahli parti, penyokong dan pemimpin PH pun turut menyibuk memberi tumpuan. Kita perlu buktikan bahawa UMNO mampu menghadapi pembaharuan. Terjemahan terhadap pembaharuan itu kita mulakan dengan kepimpinan tertinggi baharu yang lebih meyakinkan.

9. Jadi, pilihlah pemimpin tertinggi kita dengan rasional dan bijaksana, usah sesekali kita berlandaskan emosi dan persepsi negatif yang merosakkan. Berlapang dadalah memilih yang terbaik di antara yang terbaik. UMNO perlukan kepimpinan tertinggi yang bertenaga, berilmu, bijaksana, tinggi jatidiri, berani, lantang, baik dan 'nakal', serta mampu mengemudi parti dalam tempoh yang lama untuk menjayakan proses pembaharuan ini.

10. Salam perjuangan dari saya, semoga kita terus melangkah bersama melakar pembaharuan UMNO yang lebih segar demi agama, bangsa dan negara. Allahu Akbar! Allahu Akbar! Allahu Akbar! Hidup UMNO dulu, kini dan selamanya...

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.