Tuesday 26 June 2018

PEMBAHARUAN PEMIKIRAN LUAR KOTAK, STRUKTUR SEMULA ORGANISASI PARTI


1. Pemilihan UMNO bagi sesi 2018-2021 kini sedang hangat berlangsung di seluruh negara. Tumpuan kali ini sudah tentulah kepada pemilihan kepimpinan tertinggi parti di mana pemimpin berkenaan bakal menentukan hala tuju baharu dan usaha mengembalikan keyakinan rakyat di negara ini kepada UMNO untuk mengemudi negara. Sudah tentu setiap calon akan berbicara dan menawarkan 'manifesto' masing-masing dalam agenda pembaharuan parti.

2. Antara aspek yang saya fikir perlu diperhatikan adalah tentang bentuk pemikiran seseorang pemimpin yang bakal mengemudi parti. Pada pandangan saya, beliau bukan saja perlu memiliki ciri kepimpinan yang tinggi, malah mampu untuk berfikir di luar kotak dan kreatif dalam agenda melaksana pembaharuan UMNO. Kita tidak perlu lagi terikat dengan kaedah lama yang lapok dek zaman, sistem dan budaya politik kita perlu lebih ke hadapan berbanding parti lain.

3. Namun begitu, segala bentuk pemikiran tersebut adalah penting untuk ditimbal balas dengan perbincangan dengan teliti oleh barisan kepimpinan tertinggi UMNO supaya menepati garis panduan hukum-hakam agama, perlembagaan parti, adat resam, moral dan susila tradisi kemelayuan bangsa, serta dapat diterima dengan baik oleh segenap akar umbi di seluruh negara.

4. Saya berpandangan bahawa kita juga wajar untuk merubah bentuk struktur organisasi UMNO yang lama ekoran status parti kita yang kini sebagai pembangkang. Kita sewajarnya merancang penstrukturan semula organisasi dan mungkin memerlukan penambahan kepada beberapa jawatan tertinggi parti yang dijangka bakal membebankan penyandangnya dan menjejaskan keberkesanan agenda parti.


5. Sebagai contoh, seorang pemimpin yang berjawatan Naib Presiden mungkin akan diberi tanggungjawab untuk mengemudi empat atau lima portfolio. Terlalu banyak memegang portfolio akan membebankan beliau dan kemungkinan fokus tidak dapat dilakukan dengan baik. 

6. Namun jika diwujudkan penambahan kepada jawatan berkenaan, mungkin beban yang digalas akan berkurangan dan setiap pemimpin itu boleh memberi penumpuan yang lebih terhadap tugas yang dipertanggungjawabkan. Ini akan memberi impak yang lebih baik dalam memenuhi matlamat parti.

7. Selain itu, saya melihat bahawa budaya lama yang enggan menerima penyertaan golongan cerdik pandai, cendikiawan, profesional, agamawan dan sebagainya yang mahu berjuang bersama UMNO wajib dihentikan serta merta. Partisipasi mereka bersama UMNO akan melahirkan banyak idea-idea segar dan lebih baik untuk memperkasakan parti keramat bangsa ini.

8. Saya sendiri sebelum ini sungguh kecewa apabila menerima beberapa keluhan sebelum ini di kalangan rakan yang mendakwa mereka seolah-olah disekat daripada menyertai UMNO. Saya tidak pasti puncanya, namun ada yang mendakwa pemimpin seolah-olah bimbang jika kedudukan mereka akan digugat dengan penyertaan golongan berkenaan di cawangan atau bahagian mereka.


9. Pada hemat saya, sikap seperti itu amat merugikan UMNO. Cukup-cukuplah mengamalkan budaya yang bermula daripada zaman Presiden parti kelima itu. Kerana sikap itu, ramai golongan cerdik pandai, cendikiawan, profesional dan agamawan yang berkecil hati serta berpandangan negatif terhadap kita. Jika kita benar-benar sayangkan parti dan berjiwa UMNO, maka kita perlu lebih terbuka dan bersifat inklusif dalam pembaharuan parti.

10. Pembaharuan UMNO sangat penting bagi saya dan yakinlah bahawa majoriti akar umbi parti juga mendambakan agenda yang sama. Namun terpulanglah kepada kepimpinan untuk menterjemahkan pembaharuan berkenaan secara menyeluruh dan berkesan. Walau apapun, kami akan tetap setia kepada UMNO dan sanggup berdepan dengan apa saja rintangan onak duri bagi memastikan parti kita terus unggul membela masa depan agama bangsa dan negara. 

Hidup UMNO! Hidup UMNO! Hidup UMNO!

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.