Wednesday 27 June 2018

JULANG KEMBALI SUARA KERAMAT AKAR UMBI PARTI..!


1. Melihat kepada kehangatan semaraknya demokrasi yang membara di musim pemilihan UMNO kali ini membuat saya teruja untuk terus berbicara tentang agenda utama menuju ke arah pembaharuan parti keramat bangsa ini. Selaku pemimpin muda akar umbi, pemilihan pucuk pimpinan yang sekian lama tidak terusik, kali ini menyaksikan kerusi Presiden dan Timbalan Presiden disaingi dalam suasana yang cukup harmoni, sihat dan matang. 

2. Sejarah kebangkitan bangsa Melayu terpahat sejak ratusan tahun yang lalu, khususnya dalam usaha menentang penjajahan bangsa asing yang bermaharajalela di Kepulauan Tanah Melayu ini. Sekiranya diteliti dengan baik, adalah jelas bahawa akar umbi menjadi teras kepada setiap penentangan tersebut. Nenek moyang kita bermandi darah, berkorban keringat dan penuh semangat demi bumi bertuah ini.

3. Malah jika diteliti sejarah kemerdekaan tanahair, akar umbi sekali lagi menjadi teras kepada pembentukan parti UMNO, parti ulung yang berjaya menyatukan semua gerakan akar umbi yang meluap-luap menentang penjajahan kolonial British yang merosakkan tradisi bangsa melalui pelbagai muslihat licik. Akhirnya, merdekalah negara ini dengan nama Persekutuan Tanah Melayu, hasil perjuangan yang bermula dari perjuangan di peringkat akar umbi. 


4. Demikianlah pentingnya kedudukan akar umbi yang tradisinya menjadi nadi kepada gerakan politik bangsa Melayu. Suara akar umbi merupakan suara keramat parti yang sewajarnya menjadi garis panduan bagi pucuk pimpinan merealisasikan impian ke arah mempertahankan kuasa bangsa Melayu di bumi tercinta ini. 

5. Dekad demi dekad berlalu, suara akar umbi terus berkumandang diperjuangkan pucuk pimpinan parti. Namun sayang, ekoran ditakdir terpimpin dengan corak autokrasi dalam tempoh lebih dua dekad bermula tahun 1980'an, budaya autokratik menghimpit suara-suara lantang akar umbi yang selama ini menjadi inspirasi kepada perjuangan anak bangsa. 

6. Malah sejak itu juga suara hulubalang-hulubalang Melayu Pemuda UMNO bagai sengaja dibisukan dengan ugutan, cantas membenam sehingga ramai yang 'terkorban', 'parah', 'terpenjara' dan terpaksa akur dengan gaya kepimpinan autokratik berkenaan. Maka keadaan itu secara tidak langsung terbudaya di dalam parti tanpa disedari ramai pihak. 

7. Tapi kini tibalah masanya kita bangkit melaksanakan pembaharuan parti dengan mengembalikan kedudukan akar umbi di tempat yang sepatutnya. Suara akar umbi yang jelas mahukan pembaharuan harus difahami dan direalisasikan oleh pucuk pimpinan pada pemilihan UMNO kali ini. Namun bagaimanakah suara akar umbi akan diterjemahkan nanti? 

8. Sebelum ini, kita selalu mendengar tentang konflik 'parti tersilap meletak calon' menjelang pilihan raya. Calon yang dipilih tidak direstui akar umbi menyebabkan UMNO kehilangan kerusi dan terjejas akibat pepecahan yang disusuli pergolakan dalaman. Ada yang setia kepada parti, tapi terpaksa memberi undi kepada calon pilihan pucuk pimpinan yang tidak pernah dilihat membantu rakyat, malah ada yang tidak dikenali akar umbi. Hasilnya, keputusan pilihan raya menjejaskan penguasaan politik UMNO, bukan? 


9. Saya berpandangan bahawa beberapa perubahan perlu diketengahkan dalam agenda pembaharuan parti khususnya berhubung mengembalikan kepentingan suara keramat majoriti akar umbi yang perlu menjadi keutamaan kepimpinan UMNO. Berlapang dadalah menerima pandangan mahupun kritikan membina agar parti ini kembali kepada perjuangan asal yang bernafas baharu bagi memenangi hati rakyat di negara ini. 

10. Apa salahnya jika kita amalkan konsep penurunan kuasa daripada peringkat pusat ke peringkat negeri dan UMNO Bahagian? Apa khilafnya jika suara majoriti akar umbi diangkat kepimpinan sebagai wadah perjuangan parti? Bukankah itu yang diamalkan UMNO sejak sebelum, ketika dan beberapa dekad selepas merdeka? Bukankah itu yang kita perjuangkan pada asalnya? 

11. Justeru itu saya menyarankan kepada seluruh anggota parti supaya mempertimbangkan mana-mana calon pucuk pimpinan kali ini yang membawa dan mementingkan suara akar umbi secara serius di dalam perjuangan dan dasar parti. Permulaan demokrasi berasal daripada akar umbi, maka sewajarnya hasrat akar umbi itulah yang dijulang UMNO dalam perjuangannya. 

12. Saya yakin, pemilihan pucuk pimpinan kali ini akan memberikan suntikan semangat juang yang sangat tinggi kepada seluruh jiwa ahli UMNO dan pemimpin yang bakal terpilih nanti juga perlu serius memberi perhatian kepada pembaharuan yang menjadi harapan kita seluruh pejuang parti. Pilihlah dengan bijaksana, dan semoga Allah terus memberi rahmat dan kekuatan kepada kita untuk memerdekakan bumi bertuah ini daripada penjajahan corak baharu di alaf ini. 

Allahu akbar! Hidup UMNO!

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.