Friday 8 July 2016

MONOLOG UNTUK SADA…(SYARIKAT AYAQ DAH ABIH)


1. Servis utiliti termasuk perkhidmatan bekalan air memerlukan kecekapan berganda. Di Australia, Cina dan Kanada ia dirangkum di dalam seni pengurusan risiko dan strategik. Ia bukan mudah untuk diuruskan dan memerlukan kepakaran yang tinggi serta pengetahuan luas mengenai pengurusan industri air.

2. Maknanya, jangkaan keperluan harus tepat, persiapan kontingensi perlu ada, dan tidak boleh kekal berpuas hati dengan apa yang ada. Sebaliknya, ia perlu diuruskan dengan kaedah yang lebih menyeluruh, pelbagai penyelelidikan dan kajian serta tindakan yang tepat pada masa yang sesuai.

3. Semenjak SADA diswastakan di bawah kerajaan PAS, banyak usaha murni dibuat. Namun sejak itu juga mutu bekalan, tahap operasi menjadi bualan rakyat Kedah.

4. Di musim perayaan, sudah boleh dijangka penggunaan bertambah, isipadu liter air yang diperlukan turut meningkat mendadak. Selain isu paip lama yang belum diganti, loji air baru yang masih dalam pembinaan di Pokok Sena, serta isu paip pecah yang meningkatkan kadar peratusan NRW (Non-Revenue Water), SADA selamanya tidak lagi boleh  bersandarkan pada isu-isu konvensional sebegitu sebagai jawapan kepada pertanyaan rakyat.

5. Dua minggu sebelum Raya, EXCO sumber air mengumumkan penubuhan pasukan KHAS SADA untuk dihantar ke kawasan krisis, persoalannya sejauh manakah keberkesanan tindakan pasukan ini?


6. Bahagian komunikasi korporat yang diketuai oleh seorang Pengurus Besar yang dulunya adalah mantan SUSK MB yang lalu, turut mengemudi Pusat Aduan pengguna, isu asasnya berapa peratus aduan pengguna yang diambil tindakan, dan masa diambil untuk selesaikan rungutan (respond time)?

7. Isu lebih besar, disaat caci maki dan rungutan rakyat berterusan selama seminggu sebelum dan selepas Raya, dimanakah pengurusan tertinggi SADA? Apa jawapan dan penyelesaian realistic dari CEO SADA, pegawai Perhubungan Awamnya?

8. Rakyat Kedah menuntut penjelasan,usaha praktikal yang realistik. Perlu ada tindakan susulan jangka pendek, sederhana dan panjang. Isu yang timbul jika didiamkan, pasti melahirkan tohmahan dan persepsi negatif.

9. Sebab itu YAB Datuk Seri MB memilih untuk bersama rakyat. Dua hari sebelum menjelangnya Raya ditegur pusat ADUAN SADA, yang gagal menjawab aduan pengguna. Jawapan diberi kurang memuaskan, malah saya sendiri pernah cuba menghubungi pusat ini, malangnya yang diperolehi adalah caci maki dari petugas SADA sendiri.


10. Ini bukan seni perhubungan awam yang tuntas lagi harmoni yang melegakan keresahan rakyat. Ini adalah manifestasi sikap lepas tangan dan kurang ketanggungjawaban, terutama bila berdepan dengan maslahat yang melibatkan keperluan asas rakyat di negeri ini.

11. Tindak tanduk yang seolah-olah mencetus "sabotaj" secara tidak langsung turut menjejaskan imej kerajaan dan kepimpinan negeri.

12. Jika berminat untuk memberi khidmat yang terbaik, maka perlulah diusahakan tindakan demi tindakan drastik bagi memperbaiki keadaan, bukannya berdiam diri. Perlukan tanggungjawab sepenuhnya, jika gagal mengurus, berundur dan letak jawatan secara terhormat. Jika kirang upaya dan kurang minat, jangan menjadi liabiliti pada organisasi. 

13. Ini teguran ikhlas tanpa sebarang prejudis negatif memandangkan isu keperluan rakyat jangan dipandang remeh dan kecil. Usaha dan persiapan rapi wajar dibuat, kerana Hari Raya setiap tahun pasti menjelang tiba.

14. Tangki-tangki air bersih yang statik di kawasan krisis perlu disediakan. Lori-lori pengangkut air haruslah dicukupkan untuk digerakkan ke kawasan memerlukan. Jika tidak mencukupi, maka tambahlah. 


15. Makluman dan hebahan terkini sama ada melalui whatsapp, sistem khidmat pesanan ringkas (sms) perlu diadakan agar sampai makluman terus ke telefon pintar pengguna.

16. Pegawai tertinggi, kakitangan teknikal SADA wajar turun padang, tidak sekadar berpeluk tubuh dan selesa di pejabat.

17. Aduan dari rakyat juga harus disantuni dan diberikan jawapan susulan supaya pengguna tidak tertanya-tanya tanpa sebarang penyelesaian.

18. Ini merupakan sebahagian dari prinsip asas dalam pengurusan berstrategik. Cara kerja perlu diubah, jika tidak pastilah menjadi bualan dan sinikal di kalangan masyarakat. Misalnya SADA sudah diakronimkan menjadi "Syarikat Ayaq Dah Abih" (SADA). Ini merupakan lontaran cabaran supaya khidmat dilipatgandakan.

19. Sebenarnya, saya amat yakin SADA mampu melakukannya dan tindakan praktikal lagi realistik dapat memulihkan keadaan. Bukan sekadar membiarkan lebih banyak persoalan kekal menjadi tandatanya seterusnya mencetus persespi negatif di kalangan rakyat.

20. Coretan ini tidak bermaksud untuk menyinggung hati mana-mana pihak, namun hanya sekadar satu MONOLOG UNTUK SADA, agar yang lemah dibaiki, yang kurang ditutupi, yang baik pula dipertingkatkan kualiti. Berkhidmatlah sejiwa murni dan insha Allah, biar jasa SADA menjadi kenangan dan sebutan selepas ini.

‘Maaf Zahir dan Batin’.

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.