Wednesday 13 July 2016

KRISIS DITANGANI, KEPERLUAN AIR DISANTUNI


1. Tanggal 12 Julai 2016, bertempat di Bilik Gerakan, Blok E, Wisma Darul Aman terpahat satu lagi sejarah baru di negeri Kedah, bumi bertuah Jelapang Padi ini.

2. Julung kalinya demi merungkai kemelut yang dihadapi 2.1 juta rakyat berkaitan keperluan asas yakni bekalan air bersih, YAB DS Ahmad Bashah menterjemahkan konsep Muafakat Kedah secara amali lagi realistik.

3. Semua pimpinan tertinggi, pengarah agensi dan Jabatan serta Ahli Parlimen, ADUN kerajaan dan pembangkang duduk semeja, lalu digarap idea yang cukup praktikal demi rakyat di seluruh negeri ini.

4. Lantas, sepanjang seminggu lalu tatkala umat Islam berhari raya dan krisis air mula melanda, maka dengan sentuhan ‘keperwiraannya’, DS MB telah memuktamadkan langkah berikut sebagai plan jangka pendek dan panjang. Di antaranya:
a. Penubuhan Jawatankuasa Bertindak bagi menangani masalah air yang dipengerusikan secara bersama di antara Dato' Setiausaha Kerajaan Negeri dan Exco Sumber Air. 
b. RM37 juta peruntukkan KKLW diluluskan bagi program  bekalan air dan masyarakat menerusi medium kerjasama dengan Kementerian Kesihatan. Ini bakal memnafaatkan pengguna di kawasan separa dan luar bandar di negeri kita. 
c. Penghantaran lori-lori tangki yang membawa bekalan air ke kawasan yang memerlukan dan terkesan secara cekap dan konsisten. 
d. Pembinaan 6 buah loji rawatan air yang baru untuk keperluan bekalan air jangka panjang. 
e. Mewujudkan 'tube well' atau telaga tiub melalui kolaborasi bersama Jabatan Mineral dan Geosains, dan lokasi tiub berkenaan ditentukan hasil maklumbalas kaji selidik ADUN dan Ahli Parlimen di kawasan masing-masing. 
f. Mengadakan tong-tong air statik di kawasan terpencil yang padat penduduk khususnya kepada golongan yang kurang berkemampuan. 
g. Melakukan transformasi bekalan air di Negeri Kedah dengan komitmen kerjasama kerajaan Pusat berjumlah RM2.8 bilion.

5. Hakikatnya, liputan bekalan air di KEDAH yang diuruskan SADA sudah mencapai tahap infiniti dari segi data rekod. Di kawasan Bandar mencatatkan angka 100% dan di kawasan luar bandar 95%. Ini adalah satu rekod dan upaya prestasi terbaik.

6. Isunya produktiviti dan khidmat ini haruslah digandakan di masa hadapan dengan penambahbaikan khidmat di Pusat Aduan selain usaha susulan bagi aduan dibuat pengguna.

7. Memang benar, menguruskan air ke saluran paip berkehendakkan kepakaran tenaga, skills dan pengetahuan luar biasa. Air adalah industri strategik dan berkait dengan ‘state security’ selain ianya adalah 'basic necessity of life' yang tidak boleh dipandang enteng.

8. Alhamdulilah, sejak BN mengambilalih Kedah pada 2013, pelbagai usaha transformasi sudah dibuat bagi pembaikan ke atas khidmat SADA. Sekalung tahniah kita rakamkan kepada seluruh petugas SADA yang sepanjang musim perayaan telah menunjukkan komitmen tugas yang luarbiasa sifatnya.


9. Saya ambil contoh, penghantaran lori-lori air ke kawasan terjejas yang mengalami tekanan air rendah dan terputus bekalan. Untuk kesemua 12 daerah di Kedah, SADA telah Berjaya melaksanakan misi menghantar 584 trip lori air, dengan isipadu air berjumlah 2.12 juta liter air sehari yang telah memberi manfaat kepada 225 buah kampong dan kawasan perumahan di seluruh negeri.

10. Berhubung aduan, isu bekalan khasnya pengguna yang terjejas kesan tekanan air rendah dan terputus bekalan, secara angka ianya hanya melibatkan kira-kira 160,000 penggguna, atau 7.3% dari sejumlah 566,121 akaun (2.1 juta pengguna keseluruhan) khidmat bekalan air SADA.

11. Maknanya peratus ini jauh lebih kecil jika dibandingkan dengan isu yang sama dihadapi Selangor, Johor, Kelantan dan Pahang.

12. Dengan pelan tindakan sistematik bagi pembinaan 6 buah loji baru, selain mengawal selia dan menaik taraf 36 buah loji sedia ada yang mampu menghasilkan air terawat dengan jumlah kapasiti 1.38 juta meter padu sehari, SADA pastinya dalam menoleh masa hadapan mampu menjadi antara penyedia perkhidmatan terbaik kepada seluruh pengguna di Kedah.


13. Apatah lagi melalui komitmen YAB DS MB, selaku PENGERUSI SADA dan hubungan baiknya dengan Kerajaan PERSEKUTUAN, melancarkan lagi perlaksanaan pelan tarnsformasi bekalan air Kedah yang bernilai RM2.8 bilion dapat dimuktamadkan pelaksanaannya, demi manfaat rakyat, kepentingan industri air dan pengguna di masa hadapan.

14. Ironinya, pada detik ini terbukti, visi jelas YAB DS MB dalam merungkai krisis yang gagal ditangani semasa kepimpinan kerajaan PAS, dan juga satu pembuktian bahawa agensi seperti SADA mampu berdaya saing dan kompeten untuk menjadi penyedia perkhidmatan bekalan air yang cekap bertaraf regional seperti citra visi syarikatnya.

15. Inilah keunikan, dan inilah dinamika Muafakat Kedah apabila krisis Berjaya ditangani, keperluan air untuk rakyat disantuni. Syabas kepada semua pihak, tahniah untuk kepimpinan berani YAB MB dan komitmen SADA dalam memikul amanah yang berat ini.

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.