Wednesday 20 February 2019

BSH RM100 HANYA PERSENDA ORANG BUJANG DAN DEDAK TERDESAK PH


Secara tiba-tiba kerajaan PH mengumumkan orang bujang juga dapat BSH dengan nilai RM100, amat jauh berkurangan daripada apa yang diberikan semasa zaman kerajaa BN dahulu.

Keputusan tergesa-gesa kerajaan PH ini satu lagi bukti lemahnya kepimpinan kerajaan sekarang, mengatur dasar tanpa berfikir kepentingan rakyat, suka mengikut sikap dendam terhadap legasi kerajaan BN. Ini adalah siri berterusan episod ubah dasar sejak PH menjadi kerajaan.

Pemuda UMNO Kedah yakin selepas ini ada lagi dasar yang akan berubah apabila ditekan, dikritik rakyat dan pemimpin pembangkang.


Cuma yang menjadi persoalan kenapa pengumuman di buat semalam dan pembayaran di buat bulan Mac. Kenapa ia tidak diumumkan semasa pembentangan bajet 2019 di Parlimen pada tahun lepas.

Adakah ini satu “test market” berikutan pilihan raya kecil Semenyih. 

Ini jelas sekali membuktikan bahawa kerajaan PH hanya bersikap ‘HIPOKRIT’ selama ini apabila BRIM dahulunya dilabel sebagai rasuah oleh kerajaan BN, malah BRIM utk golongan bujang ini dahulunya dikatakan tidak layak diberikan pada golongan bujang dalam negara ini kononnya antara sebab rakyat menjadi malas. Namun hari ini dasar ini dikembalikan. Adakah ‘rasuah’ ini yang di ubah ke BSHR telah memperoleh sijil halal dan bertepatan dengan maqasid syariah sekarang? 


Apa yang jelas, pengumuman bantuan oleh Lim Guan Eng yang terburu buru ini hanyalah bersifat politik menjelang PRK Semenyih dan Rantau kerana Kerajaan sedang mencari formula membendung kebangkitan rakyat terutamanya anak muda akibat penipuan demi penipuan yang dilakukan kerajaan. 

Berbalik kepada nilaian RM100, Pemuda UMNO Kedah menyifatkan ia amat kecil tidak setara dengan keadaan ekonomi semasa dan keperluan golongan berkenaan. RM100 itu hanya mempersenda, memperbodoh orang bujang yang merupakan majoriti golongan muda.

Nilaian BSH golongan bujang harus dinaikkan. Jikalaupun tidak boleh setahap dengan janji BN, sekurang-kurangnya biarlah satu angka yang berpatutan iaitu RM300.


Pemuda UMNO Kedah akan memperjuangkan supaya nilaian BSH itu dinaikkan.

Satu lagi perkara janganlah susahkan permohonan golongan bujang ini seperti mana yang berlaku dalam proses permohonan BSH dengan pelbagai prosedur dan pelbagai sijil. Mudahkanlah permohonan golongan bujang ini, janganlah hendak memberi RM100 sahaja tetapi proses mendapatkan amat menyusahkan.

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
Ketua Penerangan 
Pergerakan Pemuda UMNO Kedah.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.