Sunday 3 March 2019

TAHNIAH KEPADA 10,878 PENGUNDI DUN SEMENYIH


1. Tahniah diucapkan kepada calon BN, Zakaria Hanafi atas kemenangan yang dikecapi pada PRK Dun Semenyih. Sesungguhnya kemenangan ini merupakan satu amanah yang berat dan harus digalas dengan sepenuh jiwa demi kepentingan dan harapan rakyat Semenyih.

2. Tahniah juga diucapkan kepada majoriti pengundi Dun Semenyih yang saya yakin bahawa mereka lebih mengutamakan agenda kepentingan Islam dan bangsa Melayu yang kian terancam berbanding janji yang tidak tertulis dalam kitab bible mahupun hospital.

3. Bukanlah hospital atau klinik kesihatan itu tidak penting dalam kehidupan kita, namun agenda kepentingan Islam dan bangsa Melayu itu adalah lebih penting dalam hidup kita sebagai seorang yang beragama Islam dan berbangsa Melayu.


4. Jika difikirkan dalam satu sudut, PH (PKR) pada PRU14 yang lalu memenangi Dun Semenyih dengan majoriti besar sebanyak 8,964 undi. Apatah lagi PH kali ini diwakili calon dari parti Bersatu yang 'gah terlalu kuat pengaruh'nya, sangat sukar untuk BN merampas Dun berkenaan.

5. Walaupun Pengerusi Bersatu, Tun Dr Mahathir Mohamad, melakukan "final touch" pada PRK Dun Semenyih kali ini, anaknya pula Dato' Seri Mukhriz Mahathir pun turut berkempen sakan di sana, tapi majoriti pengundi Semenyih tetap menolak Bersatu dan PH. 

6. Malah dalam satu keadaan, kempen BN menerima tekanan hebat daripada parti pemerintah itu terutama pada hari-hari terakhir kempen dan hari mengundi apabila dilemparkan pelbagai provokasi busuk yang memualkan. 

7. Namun Allah tetap memberi ilham kepada majoriti pengundi Dun Semenyih supaya lebih menyokong dan meyakini calon BN. Namun apa asbabnya? Di mana silapnya PH? Apa kurangnya PH? Apa puncanya hinggakan negarawan ulung pun tidak di'beri muka'?


8. Tewasnya Bersatu ditangan UMNO di Semenyih merupakan suatu tindakan mencemar maruah Tun Dr Mahathir dan partinya di pentas politik. Apakah wujud elemen 'sabotaj dari dalam' bagi memberi tekanan padanya supaya menyerahkan jawatan kepada bakal PM ke-8?

9. Saya enggan mengulas punca kemenangan BN dan punca PH hilang 10,878 undi pada PRK Dun Semenyih. Nanti ada pula yang sensitif, tersinggung hati. Saya sebolehnya tidak mahu menyinggung perasaan 'otai-otai politik' yang 'mahahebat' di dalam Bersatu.

10. Namun tanyalah rakyat khususnya orang Melayu Islam yang dulu menyokong PH, tapi kini menyesal dan kembali menyokong UMNO dan PAS. Usah disebut lagi simulasi PH dan Presiden Bersatu yang meyakini calonnya akan menang dengan 'majoriti 1,989 undi'. 

11. Kemenangan BN di PRK Dun Semenyih tidak memberi kesan signifikan kepada Kerajaan PH Selangor mahupun Kerajaan PH Persekutuan. Jadi, jangan lupa tunaikan juga segala janji untuk rakyat Semenyih. Bukankah ia tanggungjawab kerajaan? Usah risau, Zakaria Hanafi Adun Semenyih yang baharu sedia membantu!



12. Sekali lagi saya ucapkan setinggi-tinggi tahniah kepada 10,878 pengundi Dun Semenyih kali ini. Anda semua bagai bersuara mewakili majoriti umat Melayu Islam di seluruh negara. Keberanian dan rasional kalian layak menerima pujian.

13. Akhir bicara, ketahuilah bahawa Allah itu Maha Berkuasa dan Dia berkuasa memberikan kuasa kepada sesiapa yang Dia kehendaki. Jika tersesat jalan, kembalilah ke jalan yang diredhai Allah. Kita hidup bukannya akan terus menongkat langit...

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
Ketua Penerangan 
Pergerakan Pemuda UMNO Kedah.

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.