Tuesday 6 December 2016

PASCA PAU2016; POLITIK SINGKONG, SIAPA MUDAH LUPA?


1. Sejak 1969, Dr Mahathir menggelar Kit Siang rasis. 2016, tiba-tiba DAP dan Lim Kit Siang dipuja kononnya lebih toleran dan lebih terbuka berbanding MCA. Jelas sudah Mahathir sudah terlupa..

2. 22 tahun selaku Presiden UMNO dan baki 12 tahun selaku MKT, Naib Presiden dan Timbalan Presiden, UMNO diangkat selaku wadah terbaik, dengan prinsip wala dimahukannya bagi kekuatan Jemaah, kini tiba-tiba Dr Mahathir wala tidak diperlukan sekadar mahu melindungi Najib. Di eranya konon wala untuk institusi Presiden, tiba-tiba era Najib wala menjadi satu dosa walhal ianya tuntutan agama. Terang lagi bersuluh Mahathir sudah terlupa…

3. Dulu, saingannya disingkir satu persatu, yang beridealisme, berbeza pandangan dibuang, dikubur tanpa nisan, ISA, OSA, Akta Hasutan dan Akta Mesin Cetak serta Penerbitan diguna berleluasa untuk didiamkan musuh. Malah beliau pernah digelar 'Maha Zalim' dan 'Maha Firaun'. Namun kini, dengan segala ruang kebebasan memaki hamun ahli dan pimpinan UMNO tiba-tiba Mahathir menggelar kerajaan ini zalim, dan negara mengamalkan ‘negara polis’. Jelas lagi, ketuaan dan kenyanyukan Mahathir membuatkan ia sudah lupa.

4. Dulu, Perhimpunan Agung Tahunan UMNO, medan memuja, memuji dan mengiyakan segala tindak tanduknya dengan penuh adat ritual feudal sorak sorai, dengan konsisten menghentam PAS, Anwar dan DAP. Tapi kini Mahathir terkesan pula bila perhimpunan yang sama berkomentar tentang dirinya yang terangan mahu menghancurkan parti dan negara. Nyatalah, Mahathir makin pelupa..

5. Sebelum ini, Mahathir secara berulang mengingatkan kita tentang PKR dan DAP adalah pengkhianat bangsa, penggugat keamanan negara. Tapi kini Mahathir berkata Anwar tidak bersalah dan perlu dibebaskan. Tanpa segan silu pula memperkata tentang apa kurangnya jika Kit Siang Perdana MENTERI Malaysia? Malang sungguh, negarawan purba ini makin hilang ingatan dimindanya.

6. Di eranya, anak beranak, kroni kaya raya, siapa pun tidak boleh pertikai dan kalangan yang dilindunginya kaya raya serta 'untouchable'. Tapi kini Mahathir sibuk bercakap harta yang disamun. Siapa lebih menyamun sebenarnya, sehinggakan Bary Wain dalam bukunya terang-terangan mendakwa Mahathir adalah punca RM100 bilion wang rakyat lesap sepanjang 22 tahun selaku Menteri Perdana. Kenapa penulis berkenaan tidak disamannya? Walhal dalam masa yang sama, beliau sibuk menyuruh Dato Seri Najib mengemukakan saman sivil kepada WSJ yang sebelumnya mengakui perolehi maklumat dari sumber jalanan. Siapa yang lupa sebenarnya?


7. Dulu, Mahathir mengingatkan seluruh ahli UMNO dan bangsa Melayu, DAP wajib dijauhi, DAP adalah virus merbahaya kepada Islam, kepada Melayu, kini Mahathir semeja dengan Chen Man Hin, antara pengasas PAP yang cukup naratifnya sebagai seorang yang kuat 'chauvanist' cinanya, memuja Kit Siang, 'memeluk' Guan Eng, atas dasar emosi dan dendam amarahnya, kerana masa kian mengejarnya. Walhal hasratnya menabalkan 'Boboi' selaku Menteri Perdana belum terlaksana. Apakah Mahathir sudah gila? Memperjudikan kefahaman rakyat selama 22tahun yang telah didoktrinkan oleh beliau??

8. Apakah benar munajat dan doa Arwah Ustaz Fadzil Noor semasa tahun 1998 kini menjadi kenyataan? Hanya Allah lebih mengetahui dan seluruh ahli UMNO dan rakyat Malaysia sama sekali tidak mudah lupa dengan legasi yang Mahathir tinggalkan... Buruk atau baik semuanya ada, namun kebelakangan ini yang buruk kian menjadi-jadi..

9. Biarlah, di saat kepaduan dan solidariti UMNO kembali segar setelah ditiup dengan obor perjuangan baru, usai PAU 2016 pada 3 november lalu, Mahathir dan konconya terus meracau, bergentayangan, ibarat polong dan pocong, mencari dahan terbaik untuk merencana agenda dan amarah dendamnya.

10. Biarlah, manusia boleh merancang, namun sebaik-baik perancangan adalah rencana Allah, dan yakinlah rencana Allah itu lebih baik untuk kita semua...

SOLIDARITI DEMI BANGSA DAN JAUHI PENGKHIANATAN PADA AGAMA..

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.