Tuesday 29 November 2016

PAU2016: SENADA MENUJU KEMENANGAN BERSAMA (Sepintas lalu menjelang Perhimpunan Agong UMNO 2016)


1. Tidak wujud lagi dilema, polemik sepertimana perhimpunan lalu, tatkala Timbalan dan Naib Presiden dilarang berucap dalam penggulungan kesan sikap kurang loyalis mereka.

2. Dalam mana-mana adab berorganisasi, tiada yang lebih penting selain dari kesatuan Jemaah. Bercakap dengan senada, bertindak seirama, patuh arahan ketua. Bukankah ini cerminan wajah yang pernah dikanvas oleh para sahabat Nabi SAW tatkala mereka melanggar arahan turun dari Bukit Uhud dan meninggal posisi strategik hanya kerana mahukan ghanimah.

3. Lantaran itulah, PAU 2016 tahun ini sudah terasa 3 kesan besarnya. Pertama, disebalik tohmahan, cubaan menjatuhkan kerajaan dan kepimpinan semuanya dapat diatasi dengan berhemah. Satu persatu usaha pakatan pembangkang termasuk komplot mantan Perdana Menteri gagal meruntuh legasi yang ada.

4. Kedua, isu-isu kepimpinan peringkat negeri seperti Kedah, Terengganu kini sudah selesai secara total. Malah kian hari kepimpinan baru di negeri berkenaan, melakar gerak kerja bermakna satu persatu testimoni tindakan penuh makna.

5. Ketiganya, memandangkan tahun hadapan dijangka tahun pilihan raya, maka ucapan dasar Presiden kali ini pastinya menyegerakan semboyan perang, merumuskan langkah penting selain berupaya memahat kembali solidariti sesama ahli.


6. Kata dan buatlah apa sahaja, UMNO tetap utuh tradisinya. UMNO tetap segar dengan nilai-nilai perjuangannya. Biar jauh disudut hati 'the silent voters' mahu menjauhi dari UMNO namun hakikatnya mereka mahu UMNO lebih peduli kepada mereka hakikatnya.

7. Biar sumpah seranah dihambur, yang melafazkan tohmah dan mehnah itu hakikatnya sedar, bahawa hamburan dibuat walau kasar bunyinya tapi tanda sayang. Benci tapi rindu, dan UMNO tidak pernah menolak walau kelompok apa juapun.

8. Hatta PAS, yang bermatian memerangi UMNO, mengkafirkan UMNO, tapi hemah dan adab dakwah UMNO benarlah mengikut Sunatullah. Tidak sekelumit pun ada benci di hati UMNO, kerana menyedari, prinsip setiap mukmin itu bersaudara. Jika sanggup berlapang dada, UMNO sanggup pula mempertaut kembali asas persaudaraan.

9. Inilah seni politik serba mungkin. Lagipun istilah politik bukanlah bererti perebutan kuasa per se. Ianya seni bagaimana urusan dan maslahah ummah dituntaskan menerusi mekanisme dirangka.


10. Kita yakin, UMNO yang dilanda pelbagai ujian dan oenuh kedewasaan makin matang, makin ampuh untuk terus menerajui perubahan, memahat tamadun.

11. Ramai handai taulan, sahabat dan rakan hatta dari pembangkang sendiri pernah melafaz kata ikhlas, “kami menentang UMNO bukan kerana salah silapnya dalam pentadbiran, pengurusan negara tapi kami cemburu kerana secara konsisten UMNO terus menjadi pilihan rakyat”.

12. Ya, kerana menjadi pilihan rakyat itulah, UMNO wajib bekerja untuk rakyat, kerana asas sokongan datangnya dari rakyat. UMNO tidak boleh khianati kehendak rakyat, dan terasnya seperti yang sekian lama jadi pegangan, TRADISI UMNO ialah TRADISI MEMBELA RAKYAT.

13. Dengan kefahaman tasawur dan maudhuk inilah, barisan ahli dan pimpinan UMNO di tahun ini dan mendatang pastinya akan terus Senada, sekata kerana yang mahu digalas adalah amanah rakyat. Yang mahu dimenangkan, PERJUANGAN SEBUAH BANGSA.

14. Yang mahu dinakhodakan, syariat Islam agar terus dijunjung dan syiarnya dikendong. Itulah citra UMNO. Pembela ABATA….

15. Hidup UMNO! Dan Selamat Bersidang..

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.