Saturday 29 October 2016

BERMULA PENUH KONTROVERSI… BERAKHIR DENGAN PRESTASI MENJULANG TINGGI #KITALAH JUARA


1. Masih terbayang jelas, 21 Febuari 2016, 17 hari setelah Allah SWT mentakdirkan Ahmad Bashah untuk diberi amanah mengemudi Kedah.

2. Pada malam itu atas kapasiti Presiden KFA, beliau hadir untuk memberi sokongan moral kepada pasukan Lang Merah.

3. Prestasi pasukan yang ketika itu baru naik ke Liga Super sedang terumbang ambing dengan digelar pakar seri.


4. Malam tersebut..buat pertama kali Ahmad Bashah diboo..kesan padang bola sepak dipolitikkan secara agresif oleh mantan MB terdahulu.

5. Stadium Darul Aman sejak kebangkitan Hijau KUNING 1987 tidaklah pernah dipolemik dan dijadikan alat politik begitu rupa seteruk Mukhriz dan konconya merencana agenda.

6. Benarlah kerana dendam kesumat segala yang boleh dijadikan alat dimanipulasikan. Namun Bashah menerima pengajarannya yang pertama lalu terus istiqamah kental bersabar.

7. Kontroversi kedua tercipta apabila sekitar Mac hingga April pemilik syarikat D'Herbs entah apa skripnya, bermain tarik tali bagi maksud penajaan Hijau Kuning.

8. Paparan di media indah bunyinya, namun dibalik tabir penajaan ini lebih bermaksud keuntungan yang melibatkan hak negeri dan rakyat Kedah. Lebih buruk lagi, ia disyaki membabitkan 'orang tengah' yang menjadi petualangnya mencari laba...


9. Sekali lagi demi legasi masa depan dan kebaikan semua, Bashah dikeji kerana dikatakan menolak tawaran lumayan penajaan. Walhal di sebalik tajaan tersingkap duri beracun yang boleh melemah dan melumpuh kepentingan diri jangka panjang.

10. Tempoh bertenang diwujudkan, Bashah seperti biasa dalam pada sibuk mengurus negeri dan parti, tetap memberi tumpuan tidak berbelah bahagi memastikan KFA dan pentadbiran pasukan Hijau Kuning berjalan lancar.

11. Suntikan dana bulanan RM2 juta mula disegerakan, dalam masa yang sama BDB sebuah SLC Negeri mengadakan perkongsian strategik bersama KFA.

12. Lalu kebajikan pemain,pengurusan barisan kejurulatihan terus terjaga, di sebalik masih ada saki baki kumpulan tertentu dalam KFA dan penyokong Ultras yang seakan mahu pasukan terus corot dengan Bashah akhirnya menjadi kambing hitam untuk disalahkan.

13. Maka benarlah, manusia boleh merancang namun Allah ada jua perencananya, prestasi pasukan kian baik.


14. Kemenangan demi kemenangan dicatat. Dari sebuah pasukan yang dipandang enteng, dikonspirasikan dengan skrip sistematik oleh musuh politik Bashah, namun akhirnya Lang MERAH terbang megah.

15. Kedudukan ke-3 Liga diraih. Separuh akhir Piala FA berjaya dijejaki, dan kini tanggal 30 Oktober 2016, Shah Alam sekali lagi menjadi bukti.

16. Gelangangang yang menyaksikan pertarungan penuh debar 2 gergasi bola sepak negara secara ulangan sepertimana tahun lalu dalam edisi final Piala Malaysia 2016.

17. Penyokong mula membuka mata, Bashah seperti sifat kebapaannya terus menjalankan tugas selaku nakhoda, menyedia apa yang perlu asalkan kebajikan dan momentum semangat pemain terbela.

18. Dan di saat menjelang final, timbul pula rekayasa kononya Bashah gagal membayar bonus dan ganjaran pasukan. Walhal semuanya sudah siap diatur dan direncana setelah selesai mesyuarat Exco Negeri, kerana pembelanjaan dan bayaran menggunakan wang dari perbendaharaan kerajaan harus melalui prosedur yang disahkan undang-undangnya.

19. Alhamdulillah, bukan sahaja ganjaran untuk pemain dibereskan, namun hadiah besar menanti jika Kedah juara. Insentif untuk penyokong turut disusun dan majlis besar-besaran menyambut serta meraikan pasukan juga sudah dalam perancangan.


20. Inilah rentetan jalan ceritanya. Skrip penuh berliku sebelum detik 30 Oktober bertamu. Dengan muafakat, sikap dan konsep yang sering Bashah tekankan, melalui komitmen semua, harapan dan doa.. LANG MERAH.. HIJAU KUNING kebanggaan kita..pastinya menoktahkan satu sejarah.

21. Kitalah juara dan kitalah yang terbaik dari segalanya. 

22. TERIMA KASIH AHMAD BASHAH, SALUTE PENYOKONG SETIA, DAN YAKINLAH BAHAWA ANAK KEDAH YANG MEWAKILI LANG MERAH..PANTANG KALAH..BERSEMANGAT WAJA DAN PASTI GIGIH BEKERJA KERAS MEMASTIKAN MALAM 30 OKTOBER MILIK KITA BERSAMA!!!

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.