Tuesday 18 October 2016

KEDAH; SALAHKAH EKONOMI NEGERI DI SINERGI?


1.Fakta menunjukkan dalam sesuatu masa, Kedah perlu mengekalkan 200 ribu hektar sawah padi dalam kawasan MADA untuk kekal sebagai kawasan strategik makanan negara.

2. Apabila MADA dibangunkan penghujung 70'an dan inilah asas perjanjiannya yang mengikat Kedah sebagai sebuah negeri Jelapang Padi hingga kini.

3. Pengorbanan besar ini turut meliputi kira-kira 400 ribu hektar hutam simpan di Ulu Muda dan Pedu yang tidak boleh diusik oleh mana-mana pihak sebagai kawasan tadahan.

4. Puncanya adalah untuk memastikan bekalan air mentah bagi Kedah dan negeri jiran dapat terus kekal mendapat bekalan air pertanian setiap masa diperlukan.


5. Dalam keadaan pengorbanan itulah, Kedah kehilangan hasil pendapatan negeri melebihi RM3 bilion setahun.

6. Jika didarab angka berkenaan katakanlah mulai tahun 80'an, maka sudah tentu kedudukan Kedah tidak akan berubah dan dijangka menjadi negeri ke-2 miskin di Malaysia selepas Kelantan.

7. Kedah juga tidak akan menjadi negeri yang mencatat KDNK pertumbuhan ekonomi 4 peratus setahun, malah jauh lebih rendah dari negeri Perlis yang mencatatkan 5.6 peratus.

8. Lantas apabila ekonomi negeri cuba disinergi dan dipelbagaikan, banyak pula resistancenya.

9. Apatah lagi bila ada 'tukang bakar', 'batu api' yang langsung tidak memahami prinsip dan teras memacu ekonomi.


10. Golongan ini berterusan mahu Kedah mengamalkan belanjawan defisit.

11. Hakikatnya golongan ini tidak berminat mahu melihat hasil perbendaharaan Negeri mencecah RM1.5 bilion yang kini hanya berupaya memperoleh RM900 juta setahun.

12. 'Kaki bakar' ini terus bernostalgia bahawa Kedah perlu kekal selaku Jelapang Padi, walhal mereka tidak tahu saiz dan keluasan tanah untuk tanaman makanan dalam sesuatu masa tidak boleh kurang dari apa yang ditetapkan.

13. Golongan 'kaki hasut' ini tidak sedar dengan saiz sawah sedia ada di mana Kedah menghasilkan 37 peratus bekalan beras negara dan dengan saiz tanah itu juga dalam tempoh 5 tahun lagi peratusannya menjadi 40 peratus kesan inovasi benih padi, kaedah tanaman dan baja yang ditambah baik maka pengeluaran padi menjadi 10 tan sehektar berbanding sekarang 8.5 tan.


14. Lantas kenapa mahu rigid apabila tanah sawah di luar MADA mahu dibangunkan untuk tujuan komersial?

15. Sudah tentu ia tidak mengurangkan saiz bendang sedia ada dalam liputan Mada.

16. Sebaliknya, sinergi ekonomi lebih bercambah, pendapatan pelbagai boleh dijana dan aktiviti ekonomi sampingan boleh terhasil untuk manfaat semua.

17. Inilah asasnya yang mahu dilaksana oleh Ahmad Bashah. Namun apabila tanggapan buruk sudah dilempar, maka hakikatnya 'si penghasut' dan 'batu api' itu mahu terus menjadikan ekonomi negeri ini kekal seperti dulunya.

18. Adilkah? Walhal golongan itu kini kaya raya hasil rompakan dan mengaut pelbagai laba dan kekayaan negeri dan negara selama ini. Renung renungkan!!!

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

1 comment:

  1. Salam.. diberikan link yg akan membawa pihak tuan ke dimensi bersinergi yg ditutup jejaknya.. kedah pernah surplus dgn dasar Ekonomi Pertanian..

    https://www.audit.gov.my/index.php/categories-list-lkan-negeri/97-kedah

    ReplyDelete

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.