Thursday 9 June 2016

LUASKAN BAKTI ‘BUDI’DI SUNGAI BESAR DAN KESINAMBUNGAN LEGASI ARWAH WAN KHAI-RIL DI KUALA KANGSAR


1. Tanggal 18 Jun 2016 bagi kebanyakan orang adalah merupakan satu tarikh biasa, dan masih dalam mood pertengahan Ramadhan 1437H yang mulia. Bulan yang lebih baik dan mulia dari seribu bulan.

2. Namun 43,000 pengundi di Sungai Besar dan 32,949 pengundi di Kuala Kangsar bakal menoktahkan pilihan mereka untuk baki 2 tahun sebelum menjelangnya PRU ke-14 yang dijangka berlangsung pada 2018 nanti.

3. Prinsipnya mudah, Budiman Mohd Zohdi dan Datin Mastura Dato Yazid yang dipertanggungjawabkan mewakili BN, pastinya sudah terbiasa dengan tradisi UMNO dan amalan Barisan Nasional.


4. Tradisi membela rakyat biar apapun jua cabaran dan mehnah yang datang. Sejak zaman sebelum merdeka lagi, UMNO sememang terkenal menabur jasa di segenap pelosok negara. Sejak di zaman Perikatan hinggalah menjadi Barisan Nasional. Setuju atau tidak, itulah hakikat yang gagal dinafikan pihak pembangkang sehingga kini.

5. Berbekalkan track record yang sudah terbukti, pelbagai dasar-dasar yang mapan, saya berpandangan bahawa kedua calon yang dipilih ini tidaklah punyai masalah yang besar ataupun rekod peribadi yang jengkel lagi ‘memalukan’.

6. Khidmat bakti ‘BUDI’ menerusi langgang jasanya di Sungai Panjang, DUN yang diwakili selama ini sudah terbukti. Demikian juga Datin Mastura, ramai kaum ibu di Manong, dari Bukit Chandan sehinggalah ke Pekan Kuala Kangsar, mereka celik mata tentang sikap peramahnya dan budi pekerti keibuannya serta dokongannya yang senantiasa ambil peduli keperluan masyarakat ketika arwah suaminya masih bergelar Ahli Parlimen.

7. Kedua tokoh dan calon ini dinaungi pula oleh sebuah kerajaan dan parti yang tidak boleh disangkal punyai sumber yang teguh, polisi yang jelas dan hala tuju yang bermatlamat untuk memartabatkan kehendak rakyat.


8. Justeru itu, ketepikan sentimen simpati, buka dan lihat dengan mata hati. Selama puluhan tahun sejarah terpampang di depan mata, hanya parti dan kerajaan yang jelas arah tujuannya sahaja mampu mengota segala janji serta merungkai segala impian rakyat Malaysia.

9. Biarlah baki 2 tahun terakhir sebelum tibanya PRU ke-14, kedua calon ini wajar diberi ruang dan peluang agar akhirnya usaha memenangkan PERJUANGAN SEBUAH AGAMA, BANGSA DAN NEGARA mampu dinoktahkan.

10. Saya yakin, mereka berdua tidak berjanji bulan dan bintang. Mereka cukup realistik dan praktikal dalam tindakan menjaga kebajikan rakyat kerana itulah tarbiyah yang dididik dalam parti Barisan Nasional sejak tradisinya lagi.

11. Dengan siapsaga ilmu si BUDI yang kini sedang menyiapkan tesis Ph.Dnya, dan Datin Mastura selaku seorang peguam bertauliah, pernah melalui kedewasaan melalui jawatan Ketua Puteri selain unsur sosilaisasi politik yang legasi tinggalan diasuh dengan sempurna oleh arwah Wan Khai-ril, maka pakej lengkap sudah tersedia.


12. Pengundi Sungai Besar dan Kuala Kangsar cukup teliti serta bijak dalam menilai antara kaca dan permata. Biarlah permata BUDI terus memancarkan sinar untuk kesinambungan menerangi apa yang sudah diasaskan oelh Allahyarhamah Noriah Kasnon, dan gilapan cahaya permata yang sama dapat mencahayakan harapan masyarakat di Kuala Kangsar dengan sentuhan bakti kasih sayang keibuan Datin Mastura.

13. Kita yakin bahawa bakti BUDI di Sungai Besar diluaskan sirnanya, dan legasi baik yang ditinggalkan oleh arwah Wan Khai-ril, berkesinambungan melalui sentuhan pelengkap oleh isterinya, Datin Mastura Dato Yazid.

14. Pilihan terbaik bagi hasrat ini adalah dengan mengundi 'BARISAN NASIONAL’. Tiada yang lain yang mampu melainkan BN berbanding Pakatan Harapan yang hingga kini tidak berdaftar, tanda tiada kesepakatan, huru-hara tiada kesepakatan.

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.