Wednesday 22 June 2016

CUKAI KATIL PULAU LANGKAWI


1. Apabila Langkawi di istihar selaku Pulau Bebas Cukai mulai 1987, Kerajaan persekutuan melalui LADA telah memperuntukkan puluhan billion sehingga kini bagi meningkat kemudahan dan prasaran pelancongan di pulau legenda berkenaan.

2. Mengikut rekod, kerajaan Negeri turut tidak terkecuali, dengan peruntukkan khas tahunan melebihi RM30-40 juta setahun bagi siapsaga infrastruktur, pengindahan kawasan, penjagaan kebersihan dan kemudahan awam kondusif yang diupayakan oleh Majlis Daerah Langkawi.

3. Sebab itu apabila mendarat saja di jeti Langkawi, pelancong yang menjejakkan kaki di atas jeti berkenaan sebenarnya berada di atas sebuah kemudahan yang dibina melebihi RM80 juta dahulunya, tanpa sesen pun keluar dari poket pelancong. Berjalan bergerak ke bahagian sebelah kiri jeti, maka ternampaklah ikonik Burung helang yang Gah lagi besar, tempat yang dipanggil Dataran Lang, dengan biaya oleh kerajaan melebihi RM200 juta ketika CHOGM diadakan sekitar 1998. Dan yang bakal siap ialah Menara Tinjau yang dikenali MENARA MAHA, juga disediakan percuma oleh kerajaan. Itu belum dihitung penyediaan papan tanda lokasi, penyelenggaraan jalanraya, maintenance kemudahan awam, infrastruktur asas, utiliti seperti bekalan air, kawasan pelupusan sampah sarap, yang semuanya kini meningkat biayanya kesan kos semasa.

4. Semua ini adalah contoh kecil kemudahan, tarikan pelancong yang disediakan, tanpa sesen pun pelancong perlu membayarnya.


5. Berbalik pada takrif pelancong. Siapa dimaksudkan dengan pelancong?. Orang atau kumpulan yang keluar dari rumahnya ke sesuatu destinasi dan berada didestinasi berkenaan selama 48 jam dan menginap dirumah tumpangan, motel atau hotel.

6. Lantas, apabila caj pelancongan yang akan dikenakan di Pulau Langkawi mengikut status dan taraf hotel seperti diumumkan oleh YB Dato Mohd Rawi Abdul Hamid, EXCO Pelancongan Negeri Kedah, pada 20 Jun 2016, timbul pelbagai keluh kesah khusunya di kalangan penduduk setempat dan pelancong tempatan. Langkah yang tidak popular yang diumumkan ini disaat YAB MB masih mendapat rawatan di Hospital juga menimbulkan tandatanya dari segi implikasi politiknya?. Ada cuitan nakal, apakah ini satu lagi agenda tersembunyi untuk memalitkan imej kepimpinan MB dengan dasar kurang popular.

7. Baik, kita soroti caj pelancongan ini secara teliti. Caj pelancongan mengikut status hotel dengan kadarnya mengikut hari penginapan diluluskan di era pentadbiran MUKHRIZ MAHATHIR menjadi MB.

8. Jika ditanya apakah negeri lain melaksanakannya, ya memang benar Melaka, Pulau Pinang, malah pulau pelancongan terkenal seperti Pangkor, Tioman, Pulau Redang telah lama menguatkuasakannya. Di Pulau Bali untuk makluman chargenya sehingag 20%, dan di Phuket kadarnya 10%.

9. Rasionalnya apa?. Justifikasinya kerana penginapan di bilik hotel yang dihuni di pulau atau destinasi pelancongan dimaksudkan sebahagian besarnya adalah dari pelancong luar. 85% dari bilik hotel yang dihuni pelancong yang berstatus bilik 5 bintang ke atas terdiri dari pelancong asing. Mereka menggunakan pelbagai kemudahan disediakan kerajaan dan agensi tempatan di luar bilik dengan wewenang tanpa dikenakan apa-apa charge, maka langkah charge untuk maintenance kawasan pelancongan supaya sentiasa kondusif amat diperlukan.


10. Apakah implikasinya ke atas pelancong tempatan yang mewakili 49% dari keseluruhan jumlah pelancong yang datang ke Pulau Langkawi?. Benar kesannya tetap ada, disinilah isu memilih dan kebijaksanaan pengguna diperlukan. Kerana charge per bilik mengikut hari menginap berdasarkan formula berikut:(mengikut standard hotel)


* RM1

**RM1

***RM3

****RM3

*****RM5

******RM7

*******RM9

11. Hakikatnya hampir 1 juta pelancong domestic yang mengunjungi Pulau Langkawi setiap tahun mempunyai pilihan kini dari segi memilih status hotel yang ingin didiami, dan jika meneliti charge yang dikenakan relatifnya jauh amat minima dan lebih rendah dari apa yang dikenakan di Melaka(5%) dan Pulau Pinang(6%).

12. Justeru, charge minima ini perlu dilihat sebagai tangungjawab social bersama yang ditanggung oleh pelancong bagi memastikan kebersihan, kemudahan dan siapsaga infrastruktur pelancongan yang selama ini dibangunkan oleh kerajaan Kedah dan LADA secara percuma mulai 1987 dapat terus dimanfaatkan oleh pengguna di masa akan datang.

13. Wajar juga dalam konteks ini pengusaha pelancongan, pemilik hotel yang sudah meraih keuntungan berganda hasil dari penyediaan kemudahan yang dibangunkan kerajaan, dan usaha-usaha memperomosi Pulau Langkawi yang dijalankan oleh kerajaan Negeri dapat turut berkolaborasi bagi menyumbangkan kembali sedikit keuntungan yang telah diraih untuk diberikan kembali dalam bentuk pelbagai, agar Pulau Langkawi yang turut dikunjungi lebih 1.5 juta pelancong luar dapat dikekalkan statusnya sebagai antara Pulau terindah, bersih dan cantik serta sesuai dikunjungi oleh semua.

14. Dan dalam konteks ini juga, charge pelancongan ini wajar dikaji semula, agar pelancong luar yang menginap dikenakan kadar yang lebih tinggi. Kerana secara bandingannya kadar RM5 semalan bagi status hotel 5 bintang hanyalah bersamaan dengan USD1.20. Terlalu kecil bagi mereka bukan?, walhal pelancong luar inilah yang benar-benar memanfaatkan secara maksimum kemudahan pelancongan yang disediakan kerajaan.

15. Tidaklah salah prinsip diskriminasi harga sebegini dilaksanakan, sebaliknya kita mampu meletakkan lebih tumpuan dengan memberi keutamaan pada pelancong tempatan dan meraih hasil yang lebih dengan beban bayaran dialihkan kepada pelancong luar.

16. Dan secara lojiknya juga, jika kita membawa seisi keluarga menginap di Hotel dengan bayaran RM200 semalam, takanlah charge RM1 sehari tak dapat kita langsaikan?.Apapun jua akhirnya pilihan berbalik di tangan pengguna.

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.