Friday 23 June 2017

SALAM LEBARAN AIDILFITRI 2017; TRAVELOG BARAKAH IHYA RAMADHAN


1. Bermula 1 Ramadan tanpa bertangguh, rencana besar yang disusun 3 bulan sebelumnya disempurnakan.

2. Barakah Ihya Ramadan Ahmad Bashah lestarikan. Fokusnya lebih bersasar. Tumpuan kebajikan pada semua segmen komuniti tanpa ada yang tertinggal dan terpinggir.

3. 25 ribu ketua isi rumah disantuni dengan bantuan Barakah. Diselang seli seperti biasa agihan kurma 100 ribu kotak, sumbangan moreh pada 29 buah masjid di kawasan Parlimennya sendiri. Sementara sejumlah 9 ribu ketua isi rumah atau 40 ribu ahli keluarga menerima dampak dari agihan Barakah ini di DUN Bakar Bata.


4. Majlis berbuka puasa dengan pelbagai segmen komuniti pula disusun. Penuh jadual tanpa henti. Dari Istana sehinggalah cawangan dan kelompok marhein di desa termasuk anak rantau Kedah diluar sana.

5. Muafakat Ihya Ramadan pula membolehkan kolaborasi bersama Yayasan TH dan MSU dijana. Hasilnya 14,000 asnaf di 7 kawasan Parlimen di Kedah menerima manfaat.


6. 6,060 kakitangan awam negeri turut dijulang. Berbanding negeri lain, Kedah satu-satunya negeri ditadbir BN yang membuat bayaran khas Aidilfitri sebanyak RM1,000 setiap orang.

7. Meluaskan segmen kebajikan ini. 13,500 golongan frontliner diberi imbuhan khas. Mereka ini adalah golongan berjasa dalam masyarakat seperti bidan kampung, bomoh patah, siak, penggali kubur dan jurumandi mayat. Ironinya jasa mereka tidak dilupa.


8. Demikian juga agihan khas untuk pondok dan Maahad Tahfiz turut disempurna. Bas khas pula sejumlah 10 buah bas disediakan untuk keperluan mahasiswa anak Kedah di Lembah Klang pulang beraya secara percuma. Dalam masa yang sama, insentif khas pengurusan persatuan kerajaan negeri salurkan.

9. Kakitangan pengurusan negeri peringkat profesional turut digauli. Berkat komitmen kerja mereka hasil negeri mencanak naik 24%. Pretasi kutipan hasil mencecah 87% pada suku kedua tahun ini dan pada hujung tahun mampu mencapai matlamat 95%. Economic growth terus subur dengan purata 4.5% bagi suku pertama dan kedua. Nilai pelaburan sepanjang 14 bulan sejak 2016 kini mencecah RM1.7 bilion. Maka tanggal 18 Jun lalu, golongan Pegawai Tadbir negeri ini dirai melalui insentif khas.

10. Nyatalah pakej Barakah Ihya Ramadhan bagi 1438H dalam konteks Kedah bukan sahaja inklusif. Tapi merupakan refleksi energetik Ahmad Bashah mempersada kerja kebajikan dan meningkatkan sistem penyampaian. Dan barakah ini berterusan, tatkala YAB Perdana Menteri melakukan lawatan ke Kedah tanggal 19 Jun, RM 6.1 juta diluluskan bagi program menerangi jalan kampung.

11. Inilah hasil berganda apabila muafakat jadi amalan..lantas Barakah menerjah mengisi acuan kemajuan dan pembangunan insan. SALAM AIDILFITRI YANG BARAKAH. 

#BashahPeduli
#RakyatCentric


No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.