Monday 10 July 2017

MUKHRIZ DIGESA JELASKAN SEBAB PENYUSUTAN RIZAB DAN HASIL NEGERI


1. Kelab Belia Darul Aman memandang serius fakta yang dikemukakan oleh YB DS Abdul Rahman Dahlan Menteri di JPM berhubung penyusutan rizab kewangan kerajaan Negeri Kedah yang merosot sehingga angka 80% di bawah pentadbiran Mukhriz Mahathir selalu Menteri Besar Kedah (Mei 2013 hingga 3 Febuari 2016).

2. Dari sejumlah RM208.94 juta rizab kerajaan negeri di tahun 2013, amat menghairankan ianya susut sehingga menjadi RM48 juta pada 2015.

3. Demikian juga penurunan kutipan hasil negeri dari RM518.43juta pada tahun 2013 merosot  kepada RM411.05 Juta pada 2015.


4. Dalam masa yang sama timbul persoalan bagaimana di bawah kepimpinan YAB DS DIRAJA AHMAD BASHAH, untuk kutipan hasil bagi Febuari hingga Disember 2016 sejak beliau mengambil alih tugas selaku MB, hasil kerajaan negeri mampu mencecah sehingga RM740juta.

5. Selain prestasi kutipan hasil bagi 2017 sehingga kini sudah melonjak ke tahap 76% dan sasaran capaian hasil ke tahap 90% bagi tahun kewangan 2017 dijangka mampu dicapai.


6. Dalam masa yang sama Kelab Belia Darul aman juga ingin mengemukakan persoalan kenapa dalam setiap kali Bajet Negeri yang dibentangkan olehnya Bajet 2014, 2015 dan 2016 jelas ketara defisitnya dan kenapa di era Dato SERI AHMAD BASHAH selaku MB bagi pembentangan Bajet 2017, defisit berjaya diturunkan sehingga 4.6%. Dalam masa yang sama kenapa di bawah DS AHMAD BASHAH prestasi perolehan kewangan negeri dari sehi hasil mampu melonjak sehingga 23%?.

7. Timbul pelbagai persoalan disini. Apakah di era Mukhriz banyak hasil negeri hilang dan tidak dimasukkan ke dalam perbendaharaan negeri?. Apakah ada berlaku urusniaga di bawah meja?. Kenapa rizab dan hasil negeri susut? Kemana ianya dibelanjakan dan apa hasilnya? Jawapan penuh integriti, telus amat dituntut dari Mukhriz Mahathir.

8. Mukhriz Mahathir perlu tampil untuk memperjelas segala kekeliruan dan dakwaan ini.

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.