Wednesday 12 April 2017

PASCA SIDANG DUN KEDAH: APA ISTIMEWANYA?


1. Selain sikap hooligan Yb Mahfuz yang berterusan dengan aksi badutnya dengan terbawa bawa sehingga meluru merempuh pintu sidang DUN maka hakikatnya tidak ada apa yang menarik sidang DUN Kedah kali ini.

2. Tiga faktor dikenalpasti. Pertama, ADUN pembangkang ketandusan isu kesan keupayaan Ahmad Bashah mengemudi dan melengkapi akujanji PRU13 yang peratusannya sudah mencapai tahap 80 peratus pelaksanaan. Satu usaha yang semasa pentadbiran Mukhriz gagal diupayakan.

3. Melengkapi usaha MB ini ialah satu demi satu dasar merakyat yang dicetuskan selepas Ahmad Bashah menzahirkan Amanat 100 harinya pada 22 Mei 2016.


4. Dalam tempoh setahun pentadbirannya, 67% dari 34 agenda utama dalam program amanat telah disempurnakan. Antaranya skim IMAN, Tuisyen Barakah, skim BARAKAH, Kedah First, Bright Kedah, Kedah Job Fair, aplikasi program Muafakat, Hab Pengajian Pondok dan Maahad Tahfiz, Town Hall ANAK, SUKDA, Jelajah Muafakat Mahasiswa , GENIUS 2017 dan banyak lagi.

5. Dampak program ini meluas kesannya keseluruh negeri. Implementasinya pula inklusif tanpa ada segmentasi dari segi ideologi, kaum, status sosial mahupun pegangan politik.

6. Inilah yang menyebabkan ramai ADUN merasa malu alah atas sikap terbuka Ahmad Bashah ini.

7. Lantaran itulah apabila diteliti skop soalan yakni soalan mulut yang berjumlah 95 dan soalan bertulis sebanyak 82, tidaklah menampakkan soalan itu berbaur kontroversi dan semuanya menjurus tentang apa lagi yang kerajaan negeri mahu lakukan demi kemajuan di masa depan.


8. Melihat gaya pembahasan pulak jelas ternampak beberapa ADUN pembangkang yang bukan berbahas semberono. Tapi punya kualiti yang substance kerana tidak mengkritik tanpa asas tetapi turut mencadangkan solusi. YB Anak Bukit, Sungai Limau dan Bukit Pinang antara contohnya.

9. Di pihak wakil kerajaan pulak nyata ADUN Kuah, Jeneri, Bukit Kayu Hitam, Pantai Merdeka, Kupang dan Bukit Lada cukup fokus dalam memperjuangkan isu di kawasan masing masing.

10. In adalah refleksi wakil rakyat kawasan berkenaan  tahu erti sebenar sidang DUN.Menariknya hampir sebahagian besar apa yang diutarakan akhirnya ditangani cukup berhemah melalui susulan tindakan oleh kerajaan negeri.


11. Cuma yang peliknya ialah sikap ego dan bebal berterusan ADUN AIR HITAM. Cara beliau berbahas seolah olah beliau masih mengigau bahawa dianya masih MB Kedah. Petanda bahawa Mukhriz menolak ketentuan takdir atasnya.

12. Kedua, semua persoalan yang dibangkitkannya adalah isu-isu yang patut ditanganinya sewaktu menjadi MB.

13. Lantas apabila Ahmad Bashah berupaya merungkainya dalam waktu singkat ia memberi tamparan hebat pada keangkuhan Mukhriz selama ini.


14. Lebih malang dalam beberapa siri sidang DUN termasuk 10 April lalu Mukhriz langsung tidak memperjuangkan isu di kawasan diwakilinya. Inilah yang mengundang tandatanya dan mempamerkan satu sikap yang tidak sepatutnya dengan mengabaikan aspirasi dan kehendak pengundi Air Hitam.

15. Sementara ADUN PKR dan DAP pula seperti biasa mereka sekadar menjadi nasi tambah. Ada atau tiada sama sahaja. Tiada impak yang ketara.

16. Demikianlah warna warni sidang DUN Kedah kali ini. Yang nyata pengalaman Ahmad Bashah dan kejayaannya mengemudi barisan Exconya membolehkan kesemua persoalan yang diutarakan dirungkai dengan tuntas dan memuaskan.

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.