Sunday 24 April 2016

SIDANG DUN KEDAH ; MB BARU, SEMANGAT BARU..MEMBINA KEDAH YANG BARAKAH


1. Sebaik mengangkat sumpah selaku MB tanggal 4 Februari 2016, Ahmad Bashah tidak berlengah. Bagai tidak peduli pada persepsi buruk yang sengaja dilempar padanya.

2. Di sebalik tohmahan dan nista, satu persatu pendekatan sosialisasi dilaksanakan beliau. Keperluan dan prioriti rakyat didahulukan. Maka lahirlah program induk yang diberi nama BARAKAH. Kini menjengah di ke semua 36 buah DUN di seluruh jelapang padi.

3. Satu persatu halangan dilepasi. Pelbagai kelompok masyarakat didekati. Dari Melayu, India, Cina, Siam, NGO, anak sekolah, pondok agama, marhein miskin, komponen BN, golongan peniaga, pimpinan akar umbi JKKK hinggalah dekat di hati dan jiwa rakyat marhainis.


4. Pelbagai agenda disusun rapi, malah jadual program dan aktiviti sehariannya saya lihat cukup padat. Beliau bekerja, berada bersama rakyat di segenap segmen dan sesekali berkejar ke ibu negara demi memenuhi tuntutan tugas selaku MB, selain menjaga hubungan harmoni dengan kerajaan pusat. Segalanya adalah bagi membolehkan lebih banyak agihan dapat disalurkan kepada kita semua, rakyat Kedah.
.
5. Berpegang pada amanah yang diberikan Allah SWT, tidak mengira siang atau malam, tanpa mengira panas hujan, masalah ditangani, aduan rakyat didekati dan keperluan setiap komuniti sedaya mungkin cuba dipenuhi sebaiknya.

6. Hakikatnya, jadual beliau cukup padat. Malah tidak salah jika dikatakan Ahmad Bashah menjadi lebih energetik berbanding usianya. Mungkin kerana kemahuannya hanya satu, menjana kemakmuran negeri, mencorak Kedah yang barakah secara holistik dengan sentuhan peribadi. Sikap benevelonce yang cukup menyerlah, kepimpinan sejati yang jelas bermaruah tinggi.


7. Bukan melalui lakonan ala marhein atau agamawan namun substancenya boleh dipertikaikan. Beliau mungkin tidak terlalu memikirkan populariti asalkan tugas yang diamanahkan dilaksana sebaik mungkin.

8. Sifat kebapaan, penyayang dan sanggup berjuang untuk menaungi anak-anak di bawah jagaannya begitu terserlah. Saban hari ada saja jemputan dan semahunya cuba untuk memenuhi kesemua program yang diterima jawatan yang dipikul. Tidak ada konsep ‘wakil’ malah beliau rela hadir sendiri. Biar penat, beliau tidak peduli walau lokasi antara satu program dengan yang lain jaraknya jauh terpisah ke utara dan selatan.

9. Mungkin inilah antara kelebihan dan iltizam Ahmad Bashah. Menyedari rakyat Kedah cukup merasa dihargai dan berbesar hati apabila pemimpin utama menghadiri majlis mereka. Biar seketika cuma, namun tetap jadi ingatan sampai bila-bila.


10. Ahmad Bashah kini terus menghayun langkah. Pasukan Helang Merah dan sukan bola sepak yang menjadi hiburan nombor wahid di Kedah terus digilapnya. Dipastikan segala keperluan dan belanja pengurusannya cukup. Walau beliau sendiri dilayani dengan penuh kurang timbang rasa oleh segelintir penyokong tatkala berada di stadium, beliau tetap tegar beristiqamah menjalankan tanggungjawab sebagai 'ayah'.

11. Saya melihat, inilah harga pengorbanan seorang ayah. Rela menahan segala nista, asalkan keperluan anak-anak dipenuhi dan hidup mereka dilingkungi rasa bahagia yang penuh barakah.

12. Ahmad Bashah tetap dengan pendekatan dan sistem nilainya tersendiri. Dia adalah genuine politician, beliau tahu ‘soft sport’, memahami aspirasi dan keperluan rakyat. Mengerti what is dan how to go about.


13. Dan pada 25 April 2016 hari ini, sidang DUN Kedah penggal ke-4, pula mengambil tempat. Sidang DUN pertama yang dikemudinya selaku MB. Tanggungjawab ketiga terbesar ini pasti diatasi dengan penuh. Langkah pemimpin yang sudah 35 tahun di arena silat dan gendang politik tetap bersahaja mengatur langkah yang kemas tidak goyah.

14. Beliau tahu menguruskan dan menangani segalanya. Inilah MB Baru.. Semangat baru. Ke arah pembinaan sebuah negeri yang bernama Kedah nan berpadu.

15. Muafakat dijadikan terma rujukan. Mudah-mudahan barakah bakal melimpah, Kedah kekal harmoni, bersatu dan maju dikendalikan nakhoda bernama Ahmad Bashah bin Md. Hanipah.

Selamat bersidang..!

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.