Thursday 15 March 2018

HARAPAN: MANIFESTO KE @ MANIFESKETUM NIE???


1. Tiada sisi menarik dalam tawaran manifesto Pakatan Harapan yang diuar-uarkan 8 Mac lalu.

2. Ianya tidak lebih sekadar satu lagi ulangan skrip  pembohongan bersiri yang memakan diri.

3. Pakej ditawarkan dengan menelan belanja RM100 bilion dalam tempoh 100 hari pemerintahan juga tidak masuk akal.

4. Ini manifestasi kerja orang terdesak untuk mengkayakan kembali kroni mereka yang selama 3 dekad selama ini tidur dalam kekenyangan.

5. Ambil contoh penghapusan GST yang berada pada kadar 6% digantikan dengan SST 16% ianya membuka laluan kembali pada urusniaga 'black economy' dan negara akan kehilangan hasil cukai lebih RM40 bilion selain manipulasi berterusan pada pengguna.


6. Janji penghapusan semua konsesi tol juga adalah sesuatu yang tidak masuk akal. Ini bermakna dalam tempoh 5 tahun penggal pemerintahan Pakatan Harapan, setiap satu syarikat pemegang konsesi kutipan tol akan beroleh bayaran subsidi percuma sebagai pampasan berjumlah RM2.5 bilion. Jika 10 pemegang syarikat konsesi terlibat, bermakna berbilion dibayar secara percuma sedangkan konsesi konsesi inilah kesan pemerintahan Maharaja 22tahun.

7. Persoalannya pengurusan ekonomi yang bagaimana mahu dijana oleh Pakatan Harapan? Jika mahu dikatakan pengurusan negara menuju bankrap, ya itulah maksud sebenarnya.

8. Lebih intrik dan menghairankan, BR1M yang selama ini dikatakan rasuah, dedak dan dimusuhi Pakatan Harapan, tiba tiba mahu diteruskan. Di mana RM6.8 bilion mahu diambil untuk diagih kepada 7 juta penerima? Apakah sekali lagi menerusi hasil 'samunan' ataupun pemberian dari taukeh dan kroni tertentu. Dan selaku pampasan atau 'compensation'nya projek mega mana pulak yang mahu diberi pada penderma tadi?

9. Agak mengelirukan juga, Pakatan Harapan mahu mengembalikan subsidi dan merangka mekanisme bentuk lain. Isunya, subsidi sememangnya terus diberi. Namun pendekatannya lebih adil dengan agihan subsisi bersasar bukan subsidi berpukal seperti sebelum ini. Ya kita faham, subsidi yang dicanang mahu dikembalikan Pakatan Harapan pastinya subsidi kepada konglomerat seperti mana sebelum ini. Dengan taukeh gula Robert Kuok akan mengaut 20 bilion setahun, pengusaha IPP seperti YTL dapat meraih 34 bilion setahun selain kawan rakan Tun Mahathir selaku Pengerusi Pakatan Harapan yang bakal menerima labanya. Kesudahannya jurang 'economy disparity' dan jurang pendapatan akan kian melebar.


10. Demikian juga janji Pakatan Harapan mahu wujudkan 1 juta peluang pekerjaan. Satu tawaran yang merupakan hasil ciplakan kerajaan BN. Dalam tempoh 6 tahun kebelakangan hampir 1.7 juta peluang kerja pelbagai telah diwujudkan di semua peringkat. Jika anak muda negara ini mahu terlibat dalam kerja kerja 3D yang antaranya bersifat 'Dirty and Dangerous' pastinya tambahan 4 juta peluang pekerjaan dapat diraih anak tempatan.

11. Jelas dari beberapa angkubah dan tawaran dalam manifesto Pakatan Harapan, kita boleh rumuskan bahawa ianya:
A. Tawaran bersifat janji syok sendiri 
B. Pakej tawaran yag bakal membankrapkan negara 
C. Janji yang tidak akan dipenuhi 
D. Janji janji rekaan yang dirangka persis ibarat tulisan sang penagih ketum

Maka yang terhasil adalah Manifesketum bukannya Manifesto sebenar sepertimana paparan dan upaya pelaksanaan yang selama.ini dapat dizahirkan oleh Barisan Nasional...

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.