Monday 5 March 2018

EMK2018:ADA "FEEL GOOD FACTOR".


1. Berakhir sudah Ekspo Muafakat Kedah. Melalui komen dan maklum balas yang diterima, majoriti yang hadir ke ekspo itu mengakui tentang peranan Barisan Nasional berjaya membangunkan negeri ini hingga ke tahap yang membanggakan. Bermula daripada Kluster 1 yang mempamerkan "Dirgahayu Tuanku" hinggalah ke Kluster 19 yang mempamerkan "Bakat Kedah", pencapaian negeri jelapang padi ini sungguh membanggakan rakyatnya.

2. Sejak hari pertama, Ekspo Muafakat Kedah dibanjiri orang ramai. Lebih 44,000 pengunjung menunjukkan bahawa rakyat Kedah dahagakan informasi tentang pencapaian negeri yang ditadbir BN sejak merdeka. Dihidangkan dengan fakta-fakta, suka duka dan liku-liku kejayaan yang dicapai bumi bertuah ini telah menyaksikan lebih ramai pengunjung berpusu ke tapak ekspo. Tidak hairanlah jika jumlah kehadirannya melebihi jangkaan hingga lebih 500,000 yang hadir memeriahkan suasana.

3. Ternyata, terlalu banyak yang dilakukan oleh Kerajaan BN selama ini. Walaupun ada yang tiba-tiba mendakwa itu semua 'jasa' dia, namun dia tidak akan mampu menipu orang Kedah yang lebih tahu tentang segala pembangunan dan kesejahteraan di negeri ini adalah hasil usaha BN yang ditugaskan Allah SWT untuk menerajui negeri jelapang padi ini. 


4. Menteri Besar bersilih ganti. Hampir semuanya mewakili BN. PAS pun ada sepenggal dan pernah berjasa, itu tidak saya nafikan. Namun ternyata Kerajaan BN Kedah dengan kerjasama Kerajaan BN Pusat ternyata satu gandingan yang lebih baik untuk membangunkan negeri demi kesejahteraan rakyat di negeri ini. Bersetuju atau tidak, itulah hakikat yang perlu diakui secara rasional oleh akal yang waras.

5. Terkini, di bawah teraju Menteri Besar, Dato' Seri Ahmad Bashah Md Hanipah, sudah tentu beliau juga mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Di Kluster 2 Ekspo Muafakat Kedah, hasil usaha Ahmad Bashah dapat dinilai dengan baik oleh pengunjung yang hadir. 'Barakah' lahir dari hati yang ikhlas mendoakan Muafakat Kedah terus dipayungi keberkatan Allah.


6. Melalui Barakah Insan, kita dapat saksikan sendiri inisiatif yang telah dilaksanakan Ahmad Bashah seperti;
i. Pemberian Kotak Makanan kepada 43 ribu ketua isi rumah libatkan RM4 juta. 
ii. Insentif bantuan am kepada 4,000 golongan berpendapatan rendah, OKU dan ibu tunggal yang melibatkan peruntukan mencecah RM8 juta melalui JKM. 
iii. Bayaran 'one off' kepada jemaah haji Kedah dengan peruntukan RM3 juta. 
iv. Saguhati khas kepada 6,000 penjawat awam negeri (2017) yang melibatkan peruntukan sebanyak RM12 juta. 
v. Skim air percuma kepada 221 ribu isi rumah (2018) yang melibatkan kos sebanyak RM18 juta setahun.
7. Barakah Kemasyarakatan pula menyaksikan inisiatif Menteri Besar kita seperti bayaran insentif 'one off' kepada penggali kubur, bomoh patah, bidang kampung, penggali kubur, jurumandi mayat, Imam, Bilal, Siak, Guru Al Quran dengan peruntukan sebanyak RM4 juta (2016 dan 2017). Manakala untuk 2018 akan disalurkan peruntukannya pada bulan puasa nanti dengan peruntukan berjumlah RM2 juta dalam bentuk tunai.


8. Sementara itu, Barakah Anak Muda memperlihatkan betapa Menteri Besar kita mengambil berat tentang generasi muda di negeri Kedah. Banyak yang telah beliau lakukan dalam tempoh yang singkat ini seperti;
i. Kursus kahwin percuma (2016 dan 2017) yang melibatkan peruntukan sebanyak RM300,000 untuk 1200 pasangan di seluruh negeri Kedah. 
ii. Sukan Kedah Darul Aman (SUKDA), dengan perbelanjaan kos penganjuran RM500,000. 
iii. Pemberian geran persatuan belia dan NGO yang memperuntukkan sebanyak RM400,000. 
iv. Skim Iman (2016 dan 2017) sebanyak RM625,000 yang melibatkan seramai 75 graduan anak Kedah. 
v. Insentif persatuan pelajar Kedah di Timur Tengah dengan jumlah peruntukan sebanyak RM100,000. 
vi. Program Walimatul Urus Perdana (2016 dan 2017) dengan peruntukan sebanyak RM360,000.

9. Tidak terhenti setakat itu sahaja, terdapat banyak lagi yang telah diusahakan Ahmad Bashah dalam tempoh singkat beliau sebagai Menteri Besar Kedah. Dasar baik yang pernah dilaksanakan sebelum ini ditambahbaik, malah beliau perkenalkan lagi program-program baru yang lebih 'simple', namun cukup memberi kesan yang besar dan drastik untuk dinikmati rakyat Kedah.

10. Rasionalnya pandangan saya sebagai rakyat Kedah, langkah awal Ahmad Bashah dalam tempoh 2 tahun ini merupakan satu langkah permulaan yang amat baik. Meskipun terbatas dalam tempoh yang singkat, namun banyak yang beliau telah jayakan dengan baik khususnya tentang perihal kebajikan rakyat Kedah. Walau dicabar cemuhan pihak tertentu, jiwa besar Ahmad Bashah kepada rakyat jelas lebih ketara.


11. Dalam pada itu, perancangan-perancangan Ahmad Bashah dan Kerajaan Negeri untuk masa depan negeri dan rakyat juga turut dipamerkan di tapak Ekspo Muafakat Kedah. Dari sudut pembangunan masa depan, Kedah misalnya boleh berbangga dengan Kedah Free Trade Zone di Bukit Kayu Hitam yang bakal memberi impak yang sangat positif dengan menjana pelaburan domestik dan FDI. Dalam tempoh yang sama, selain menawarkan puluhan ribu peluang pekerjaan kepada golongan muda, ia juga akan meningkatkan tahap sosio ekonomi setempat dan sekitarnya dengan pelbagai kesan 'spillover' yang menarik.

12. Malah sebagai sebuah negeri pertanian, kita bakal berbangga dengan kewujudan Kedah Food Valley yang berpotensi menjadikan jelapang padi ini sebagai hub makanan halal terbesar dunia. Sehingga kini, pelbagai insentif dan imbuhan telah disediakan oleh pelbagai agensi dan jabatan terlibat, menyaksikan ramai usahawan-usahawan Kedah berlumba-lumba merebut peluang tersedia di platform ini. Kita hari ini berbangga kini apabila ada usahawan luar bandar Kedah yang berjaya menembusi pasaran Jepun.


13. Terbaru, kawasan perindustrian automotif Kedah bersinar lagi apabila Naza Group di Gurun dan Groupe PSA dari Perancis telah memetrai satu perjanjian perkongsian yang memberi kesan baik kepada negeri Kedah. Bukan saja mematikan tohmahan konon tiada yang sudi melabur di Kedah, ia juga memberi jaminan kepada peluang kerja  dan masa depan anak-anak Kedah yang terlibat dalam sektor automotif negara.


14. Saya yakin, mereka yang berkunjung ke Ekspo Muafakat Kedah dan berfikir secara rasional akan menyedari bahawa Kedah kini sedang berada di landasan yang tepat untuk terus dibangunkan ke arah yang lebih baik pada masa yang akan datang. Jiwa besar Ahmad Bashah yang membuahkan MUAFAKAT dan BARAKAH, maka Allah hadiahkan sebuah negeri yang penuh keberkatan memakmurkan jelapang padi dan rakyatnya.

15. Bukan saja orang BN yang hadir di Ekspo Muafakat Kedah, malah ahli dan pemimpin   pembangkang pun hadir sama menyuarakan isi hati. Ada yang menghargai, ada memuji, ada yang memberi cadangan, ada yang menegur, malah ada yang memperlekeh. BAGI saya,kehadiran ini adalah pengiktirafan mereka atas idea Ahmad Bashah yang tidak boleh di ketepikan tanpa sedar ia mendorong rasionalisasi rakyat terhadap kerajaan BN Ahmad Bashah.

16.Komen Ketua Pembangkang yang cuba menumpang "Feel good Factor" EMK18 ini cukup memperlihatkan mereka hanya 'tin kosong" meraih dividen politik bersifat individualistik. Namun saya melihat Ahmad Bashah tetap tenang, menerima malah tidak mahukan apa apa credit cuma pada dirinya namun memberi pengiktirafan penuh pada pasukan muafakat kerajaan Negeri Kedah, KCS dan agensi berkaitan kerajaan serta GLC atas usaha membawa perjalanan sebuah 'kerajaan untuk rakyat'.

17. Kematangan dan jiwa besarnya sebagai pemimpin berpengalaman telah mencetus azam yang kuat kepada semua peringkat lapisan penjawat awam, swasta dan masyarakat bahawa dalam apa jua keadaan masa dan ketika, tak kira apa jua polemik dan perbalahan yang wujud mahupun yang sengaja diwujudkan, akhirnya PERMUAFAKATAN jualah solusi yang paling ampuh dalam mendepani segala cabaran mendatang dalam perlayaran sebuah bahtera kerajaan pilihan rakyat. Biar apa yang diperkatakan, ia berbalik kepada pembaktian kepada agama, rakyat dan negeri Kedah. AHMAD BASHAH BAPA PERPADUAN KEDAH!!


16. Namun begitu, saya akui langkah kita tidak akan terhenti di sini sahaja. Masih jauh lagi perjalanan kita. Masih banyak lagi yang perlu kita usaha dan laksanakan demi masa depan Kedah. Kita kini sudah punya hala tuju yang sangat jelas, pokok pangkalnya terpulang kepada keikhlasan hati, kemuafakatan bersama dan iktikad yang jelas untuk terus berjuang mengubah landskap Kedah yang lebih gemilang... insha Allah.

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.