Sunday 5 February 2017

SUKARELAWAN BARAKAH KEDAH: PENCETUS Semangat Muafakat Kedah!!


1. Bermula dari sembang santai, lantas himpunan anak muda yang komited dan punyai kesukarelaan untuk melebar kerja kemasyarakatan, maka bermulalah detik penubuhan Sukarelawan Barakah Kedah.

2. Apatah lagi, ‘abah’ yang satu, Dato Seri DiRaja Ahmad Bashah yang mahu membina masa depan Gen-Y supaya lebih terarah turut memberi restu. Lonjakan semangat yang menjadi kekuatan bagi kami semua.


3. Usaha ini kemudiannya diabsahkan apabila Menteri Besar mengumumkan secara rasmi penubuhan Suka Kedah semasa menyampaikan perutusan tahun baru 2017, tanggal 18 Januari lalu di Dewan Seri Negeri.

4. Langkah disusun, gerak kerja diatur, atas niat yang satu, melakar tindakan kebajikan, membantu kerja kemasyarakatan selain memupuk rasa keinsanan, 200 pelopor awal dihimpunkan. Dari kampung Hujung Mergong, Kampung Mempelam, Tok Seron, Taman Wira, Alor Mengkudu, Alor Merah sehinggalah membawa ke Kampung Berjaya, Tok Keling dan Seberang Terus.


5. Misi pertama, mengagihkan 3,000 kotak bantuan makanan BARAKAH, cetusan Ahmad Bashah kami gagahi lalu sempurnakan di seluruh Parlimen Alor Setar.

6. Tanpa perlu diupah, disuntik elaun, anak muda yang terarah ini bersungguh. Bermula dari kerja mengemas barangan hinggalah turun ke padang menjejaki asnaf dan kelompok yang memerlukan untuk dibantu.


7. Hampir menitis airmata ini tatkala melihat kepaduan ini. Betapa sistem berderau, gotong royong, muafakat yang dahulunya sebati dalam citra masyarakat Melayu kini segar dan subur semula.

8. Betapa, anjuran Islam bahawa setiap mukmin itu bersaudara, dan seruan agar bertolong-tolongan dalam perkara kebaikan bukan dalam perkara memusnahkan sepertimana difirmankan dalam Surah Al-Maidah, benar-benar dihayati generasi kini.


9. Alhamdulilah, rupanya gerombolan anak muda yang menderu menyantuni rakyat mula menggoyahkan satu lagi pihak yang kerja mereka siang malam hanyalah menghasut dan mahukan generasi ini menjadi pemberontak tanpa sebab (rebel without a cause).

10. Kini, detik 3 Febuari 2017, di tapak dimana sepanjang 18 tahun dahulu, Ahmad Bashah memumpuk semangat kekitaan, gotong royong bagi menyediakan hidangan bubur kanji untuk juadah berbuka kepada rakyat di kawasannya, maka disini jugalah, SukaKEDAH atau skuad Sukarelawan Barakah Kedah dilancarkan secara rasminya.


11. Hakikatnya kami berbangga, kerana usaha sedikit diiktiraf. Kami bangga kerana anak muda Kedah mempunyai visi yang lebih terarah.

12. Kami hargai segala galakan diberi. Momentum muafakat ini akan diteruskan, biar kesannya dirasai seluruh negeri. Kerana hasrat kami hanyalah satu, menjadi generasi muda penyambung legasi, pencetus realiti.


Semua anda adalah Sukarelawan Sejati..Tamadun Negeri kita pahatkan, kemajuan bangsa kita kukuhkan!!!

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.