Sunday 18 September 2016

IDEOLOGI RETORIK, DENDAM PPBM TIDAK MAMPU TARIK ANAK MUDA


1. Dalam sistem demokrasi pelbagai parti yang seperti diamalkan di negara ini, kita menerima secara terbuka konsep kepelbagaian parti dan ideologi politik. Sistem itu telah terbukti berjaya memacu negara dengan lebih hebat menerusi kepimpinan kerajaan Barisan Nasional sejak merdeka.

2. Menerusi konsep demokrasi inilah juga setiap individu berhak dan bebas memilih prinsip perjuangan yang mahu dipilih masing-masing. Ia adalah terpakai selagi perjuangan itu tidak menjejaskan keselamatan dan ketenteraman masyarakat serta negara.

3. Namun dalam keghairahan parti serpihan UMNO, yakni PPBM yang baru diluluskan mahu merekrut ahli baru dengan elemen sogokan, tawaran murahan dan jawatan perlu dielakkan. Lebih tidak bermoral apabila 'mencuri' ahli UMNO sedia ada dengan insentif dan tawaran kebendaan yang 'menarik'. 

4. Padahal sehingga ke hari ini parti PPBM yang diterajui bekas pemimpin UMNO itu belum menyatakan secara jelas agenda perjuangan Islam, bangsa Melayu dan negara apatah lagi agenda untuk anak muda. 



5. Malahan, isu yang menjadi keutamaan seperti isu pendidikan, peluang kerja, pembangunan ekonomi, dasar luar negara, pembangunan luar bandar dan menggilap potensi anak muda tidak langsung dibicarakan.

6. Apa yang diketengahkan setakat ini hanyalah retorik kosong bahawa PPBM kononnya sebuah parti beridealismekan keadilan, berprinsip dan mengangkat maruah umat. Bunyinya 'indah belaka'. Peliknya pengisian idealisme itu juga tidak pernah diperjelaskan kepada khalayak.

 7. Padahal lain yang mereka slogankan, lain pula aksi tindakannya. Mereka memperlekeh bekas parti mereka begitu dan begini. Namun perkara jelek yang mereka perkatakan itu menebal dalam 'rumah baru' mereka sendiri. 

8. Apa yang jelas parti termuda itu hanya mempunyai satu matlamat perjuangan iaitu menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Hanya kerana dendam kesumat kepada Najib beberapa pemimpinnya terhadap penyingkiran mereka daripada jawatan parti dan kerajaan.

9. Sejarah telah membuktikan bahawa perjuangan sebuah parti yang ditubuhkan kerana dendam tidak akan kemana. Lihatlah Parti Semangat 46 sudah terkubur setelah hanya mampu bertahan beberapa tahun.

11. Lantaran itu generasi muda disaran supaya berhati hati, jangan mudah terpedaya dengan segala janji kosong puak terdesak yg sekadar mahu peralat gen Y untuk melunas dendam peribadi. 

12. Justeru itu, biarlah anak-anak muda membuat pilihan dengan mengutamakan manfaat yang boleh mereka perolehi untuk masa depan generasi mereka.  Perjuangan biarlah atas realiti sebenar dan bukan hanya bersandar pada retorik politik kepentingan diri sendiri semata-mata.

Syed Mohd Johan Rizal bin Syed Unan Mashri
AJK Pergerakan Pemuda UMNO Negeri Kedah
Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Alor Setar
Pengerusi Kelab Belia Darulaman

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum dan Salam Kedah Aman Makmur,
Sebagai pemberi komen yang bertanggungjawab, tidak akan dibenarkan sebarang komen dari 'anonymous' di blog ini. Pemilik blog juga tidak bertanggungjawab di atas sekarang komen yang melanggar etika, undang-undang dan peraturan yang ditetapkan SKMM.

Sila bertanggungjawab atas ulasan/komen yang diberikan.

Terima kasih.